2. Neprestávať sa pýtať
Vyjednávanie môže byť stresujúce – možno nebudete vždy vedieť, čo povedať. „Ak vám niekto niečo povie a vy sa zrazu ocitnete v úzkych, znamená to, že váš mozog vám hovorí, že nemáte čo povedať. Zastavte sa a radšej sa pýtajte,“ radí H. Falcão.
Tu sú tri užitočné otázky, ktoré sa oplatí položiť počas vyjednávania:
Ako ste prišli na túto sumu?
Čísla uvedené v pracovnej ponuke by mali byť podložené vysvetlením. Ak vám niekto ponúka konkrétne číslo alebo pozíciu, mal by byť schopný to aj obhájiť.
Prečo by ste to urobili, keby ste boli na mojom mieste?
Týmto sa môžete dostať k lepšiemu pochopeniu toho, ako to druhá strana myslí. Ak zamestnanci dostanú ponuku, s ktorou nie sú spokojní, môžu zistiť, že zamestnávateľ nemá dobrú odpoveď na túto otázku.
Ako sa nám darí?
Vyjednávania sa môžu niekedy predĺžiť, takže môže byť užitočné urobiť si pauzu a skontrolovať, ako sa vyjednávanie vyvíja. H. Falcão odporúča: „Ak máte pocit, že sa veci začínajú trochu rozchádzať alebo emócie sa dostávajú mimo kontrolu, opýtajte sa: ‚Ako sa nám darí?‘“