Lindsay Mustainová si už prečítala tisíce životopisov. Bývalá personalistka Amazonu v súčasnosti pôsobí ako riaditeľka spoločnosti Talent Paradigm poskytujúcej kariérne poradenstvo. Kandidáti ju počas jej dlhoročnej kariéry obsahom a úpravami životopisu neraz nemilo prekvapili. Niektorí na ne lepili samolepky či dokonca prikladali fotografie s brokovnicou.
Jedna chyba sa ale u nádejných zamestnancov objavuje pravidelne. Ide o odpovede, ktoré sa skôr hodia do súťaže krásy než do formálneho dokumentu. „Tieto jednoduché vyhlásenia neposkytujú veľa informácií o tom, čo kandidáti v práci skutočne dosiahli,“ vysvetlila portálu CNBC expertka. Podľa nej túto chybu robia uchádzači naprieč všetkými pozíciami od tých nástupných po vedúce.
Kandidát by mal v životopise kopírovať jazyk z popisu práce do takej miery, aby zároveň presne odzrkadlil jeho skúsenosti. Vyhnúť by sa mal hlavne všeobecným vyhláseniam o vykonávaných úlohách.
„Chodil som na akcionárske stretnutia,“ je podľa Mustainovej dokonalým príkladom odpovede hodiacej sa skôr do súťaže Miss Spojené štáty. Personalista si po ich prečítaní nedokáže predstaviť, akým prínosom bol uchádzač pre svoj tím a ako mu pomohol v dosahovaní stanovených cieľov. „Pôsobia ako glorifikovaný popis práce. Vyzeráte vďaka nim ako niekto, kto je len do počtu,“ dodala expertka.
Namiesto vymenovania úloh by mal kandidát úspechy kvantifikovať. „Spomenúť, že ste zákazníkom denne pomohli vyriešiť 30 problémov, znie ako dobrý začiatok,“ podotkla Mustainová, podľa ktorej môže kandidát zájsť ešte ďalej a zamyslieť sa nad tým, čo dosiahol za rok. „Tridsať problémov denne, 20 dní v mesiaci, 12 mesiacov ročne – to je dohromady 7 200 vyriešených problémov,“ zdôraznila.
Čím viac analytických aspektov do životopisu uchádzač uvedie, tým zaujímavejšie bude pôsobiť. Personalisti majú na prečítanie žiadostí často iba niekoľko sekúnd. Pravdepodobne musia obsadiť aj 20 voľných pracovných miest naraz, pričom o jednu pozíciu sa uchádza v priemere 250 ľudí. Ich rukami preto v dané obdobie pravdepodobne prešli tisíce životopisov.
Výhodou kvantifikácie úspechov je, že personalistom hneď udrú do očí. „Okamžite budú vedieť, akým prínosom ste pre bývalého zamestnávateľa boli,“ uzavrela Mustainová.