Nástup do nového zamestnania môže byť pre čerstvých absolventov stresujúci. Často totiž nevedia, čo majú od zamestnávateľa a kolegov očakávať. Pracovný kolotoč je pre niektorých na začiatku veľkou neznámou. Financial Times preto vyspovedal zamestnancov viacerých firiem, aby zistil, ako zvládnuť prvé mesiace v novej firme čo najproduktívnejšie a s minimom stresu:
Nebojte sa zapojiť do projektov
Mnohí opýtaní radia zapájať sa do realizácie skutočných projektov čo najskôr po príchode do firmy. Je to skvelá príležitosť, ako sa naučiť nové relevantné zručnosti. Prijmite každú zaujímavú príležitosť, akou je napríklad aj príprava podujatí, pretože môže viesť k vybudovaniu rozsiahlej siete kontaktov. „Nemáte sa čoho báť,“ prízvukuje Kieran Barry z Financial Conduct Authority.
Rozvíjajte mäkké zručnosti
S tímom a nadriadeným sa snažte komunikovať jasne, no úctivo. Pevné vzťahy a dôvera sú skvelým predpokladom pre riešenie aj tých najťažších problémov. Zapájajte sa do diania v kancelárii alebo na podujatiach, pretože môžete spoznať nových ľudí, ktorí sa s vami podelia o svoje drahocenné skúsenosti. Majte prehľad o tom, čo robí generálny riaditeľ firmy, spoznávajte kolegov, s ktorými bežne nespolupracujete, či sa ako pozorovateľ zúčastňujte schôdzok s klientmi.
Nebuďte na seba príliš tvrdý
Nevyvíjajte na seba zbytočný tlak. Nikto v novej firme nebude predpokladať, že vám všetko hneď pôjde od ruky. O svojich potrebách hovorte otvorene a nebojte sa priznať, že vám niektoré úlohy robia problém. Je ľahké na všetko prikývnuť, no je lepšie, ak budete k nadriadenému úprimný.
Necíťte sa trápne, ak vám niečo hneď nepôjde, pretože väčšina kolegov si na začiatku zrejme prešla rovnakými situáciami. Všetky potrebné zručnosti sa skôr či neskôr naučíte. Dôležité je takisto nebrať veci osobne. Každý robí chyby, a preto treba pripomienky kolegov brať ako konštruktívnu kritiku a príležitosť zlepšiť sa.