Dvadsaťročná Megan Rathmellová začiatkom roka absolvovala pracovný pohov, z ktorého nemala veľmi dobrý dojem. Bála sa, že ho pokazila nervozitou a slabou prípravou. Prácu však napokon získala, za čo podľa nového šéfa primárne vďačí dvom veciam. „Povedal mi, že viem dobre komunikovať a udržiavala som očný kontakt. Mnohí moji rovesníci v tomto podľa neho zlyhávajú,“ vysvetlila.

Podobný názor majú na mladých kandidátov prevažne z generácie Z aj náboroví experti. Niektorí čerství absolventi škôl sa na pohovory vôbec nepripravujú alebo sa počas nich správajú neprofesionálne. Chodia na ne s rodičmi, počas videohovorov si odmietajú zapnúť kameru, nevhodne sa vyjadrujú či obliekajú, a majú problém udržať očný kontakt.

Na ich správaní sa mohli podpísať viaceré faktory. Jedným z nich je doba, v ktorej žijú. V čase sociálnych sietí a internetu majú menej skúseností s osobnou komunikáciou, ktorá im tak často robí problém. Príchod pandémie situáciu ešte viac zhoršil. Mladí kandidáti si navyše zvyknú myslieť, že na pohovoroch stačí improvizovať, vinou čoho zanedbávajú prípravu. Robia však chybu.

Odborníci radia dôkladne si pred pohovorom naštudovať nielen potenciálneho zamestnávateľa, ale aj vedúcich pohovoru. Vďaka tomu sa vyhnú faux pas, že sa opýtajú na informáciu, ktorú možno ľahko nájsť na internete. Varovným signálom pre personalistov je aj situácia, keď sa kandidát nepýta vôbec na nič. Vzbudzuje to v nich dojem, že mu na budúcnosti vo firme až tak nezáleží.

Kandidáti by sa mali vždy obliecť slušne bez ohľadu na to, či ide o osobný alebo online pohovor do reštaurácie rýchleho občerstvenia alebo na kancelársku pozíciu. Rifle, šortky, žabky alebo príliš odhaľujúce oblečenie treba nechať v skrini, prízvukujú personalisti.

Kandidáti by mali najneskôr v priebehu 24 hodín po pohovore poslať vedúcemu pohovoru správu, v ktorej sa poďakujú za príležitosť a jeho čas. Ak postúpia do druhého kola alebo pozíciu získajú, treba zareagovať čo najskôr. Niekedy sa stane, že kandidát v polovici výberového procesu zmení názor a o prácu v danej firme už nemá viac záujem. V takomto prípade radia odborníci informovať o tom potenciálneho zamestnávateľa, pretože ide o prejav úcty a zároveň poistku, keby sa ich cesty v budúcnosti ešte skrížili.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Tradičné povyšovanie manažérov zlyháva. Experti radia hľadať inšpiráciu v sektore IT