Keď spoločnosti začali po odznení covidu opäť obsadzovať voľné pracovné pozície, zamestnávatelia nemali problém kandidátom prisľúbiť štedré platy. Pozícií bolo vtedy neúrekom, no situácia sa zmenila. „Absolventov škôl je viac než voľných pracovných miest,“ vysvetlila pre Business Insider Emily Levine, výkonná viceprezidentka náborovej spoločnosti Career Group Companies.
Generácia Z si hľadá prácu, no má čoraz viac pocit, že životopisy posiela len tak do vetra. Na pohovor sa dostane iba málo z nich a aj tie im často nevyjdú. „Generácia Z má medzi personalistami zlú reputáciu,“ zdôraznila viceprezidentka.
Svojská generácia
Zástupcovia generácie Z mávajú obzvlášť vysoké nároky, čo im môže pri hľadaní práce škodiť. Sú známi tým, že ich kariérny rast nezaujíma a záleží im skôr na flexibilite či zdravej rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom. „Spomínať tieto preferencie už na prvom pohovore môže byť pre rekrutérov varovným signálom,“ dodala Levine.
Niektorí mladí sa zas až prehnane nevedia dočkať povýšenia a zanedbávajú výkon povinností patriacich k pozícii, na ktorú sa prihlásili. Je síce dobré zaujímať sa o kariérny postup, no kandidáti by mali najprv ukázať firme, čo dokážu. Generácia Z navyše miluje časté striedanie zamestnaní. Pre mnohých je práca iba povinnosťou a nevadí im dať výpoveď, ak pozícia nenaplní ich očakávania.
Jednou z najväčších chýb, ktoré Levine zažila, je „improvizovanie“ na pohovoroch, z ktorého je úplne jasné, že kandidát si o firme vopred nič nenaštudoval. „Aj keď vedia, kto bude pohovor viesť, prídu nepripravení a nemajú ani tušenie, do akej firmy sa hlásia či s kým sa rozprávajú. Je to urážajúce,“ varovala viceprezidentka.
Neraz od kolegov počula príbehy o kandidátoch, ktorí absolvovali pohovor z auta, z postele alebo poležiačky z gauča, pričom nemali ani tú slušnosť, aby vypli televízor v pozadí. „Niektorí sa na video pohovory prihlásili v župane a s uterákom na hlave,“ neskrývala prekvapenie Levine.
Tipy od expertky
Levine odporučila generácii Z naštudovať si pred pohovorom čo najviac informácií o firme, do ktorej si podali žiadosť. Mladí ľudia by mali podľa nej prispôsobiť životopisy konkrétnym pozíciám a neposielať rovnakú verziu všetkým nádejným zamestnávateľom bez ohľadu na typ pozície.
Navyše by nemali zanedbávať správne oblečenie. Nemusí byť drahé, ale malo by odzrkadľovať, že kandidát berie pohovor vážne. V neposlednom rade odporučila Levine vymazať akýkoľvek kontroverzný obsah z verejných profilov na sociálnych sieťach.