Náhly príchod práce z domu vydesil na začiatku pandémie mnohých manažérov. Myslí si to Chris Williams, ktorý strávil viac ako 40 rokov vo vedení rôznych firiem vrátane Microsoftu, kde pôsobil ako viceprezident personálneho oddelenia.
„Zavedenie práce z domu bolo fascinujúcim obdobím, pretože som mal príležitosť vidieť absolútny strach v očiach manažérov, ktorí zo dňa na deň stratili kontrolu nad zamestnancami,“ povedal pre portál Business Insider Williams.
Bežná prax
Zamestnanci pracujúci z domu nemuseli tráviť hodiny dochádzaním do kancelárie, žiadny z kolegov ich nerušil pri výkone povinností a vyhli sa aj prísnemu oku nadriadených. Väčšina z nich sa novému spôsobu práce s ľahkosťou prispôsobila a mnohí boli vďaka nemu oveľa úspešnejší. Niektorí zamestnanci však väčšiu voľnosť zneužili a našli si ďalšiu prácu.
Na jeseň roku 2022 písali médiá o tom, ako programátori zo Silicon Valley zarobili ročne vyše pol milióna dolárov, pretože mali viacero zamestnaní na plný úväzok. Nie sú však jediní, kto má dve práce. Aj spodná tretina pracovného trhu sa musí spoliehať na dvojitý príjem, aby v čase vysokej inflácie vyžila.
Do tejto skupiny patrí napríklad pokladníčka z Targetu, ktorá si v noci privyrába šoférovaním pre Uber, ako aj učiteľka, ktorá chodí cez víkend upratovať kancelárie, alebo kuchár z McDonald's, ktorý si večer privyrába ako barman. Práca na viacerých pozíciách je na trhu práce bežnou praxou. Mnohí úspešní podnikatelia s pokorou spomínajú na to, ako mali ich rodičia dve zamestnania, len aby si mohli dovoliť zaplatiť školné pre svoje deti.
Vďaka práci z domu je táto možnosť dostupná pre oveľa viac ľudí. Týždeň má 168 hodín, no priemerný pracovný týždeň trvá ani nie štvrtinu z toho – 40 hodín. Je preto nereálne očakávať, že zamestnanci vo finančnej tiesni nevyužijú zvyšok času na generovanie ďalšieho príjmu. „Je to rovnako nereálne, ako si myslieť, že manažéri majú exkluzívny nárok na čas zamestnancov,“ podotkol Williams.
Ponaučenie je jasné – manažéri neovládajú životy podriadených. To, čo zamestnanci robia vo voľnom čase, je len a len ich vec.
Možnosti manažérov
Ak ste manažér, ktorý zistil, že jeden z vašich ľudí pracuje aj niekde inde, najdôležitejšia zo všetkého je vaša reakcia. Nejaké obavy sú, samozrejme, na mieste. Ak zamestnanec pracuje pre konkurenčnú firmu či prezrádza dôverné informácie, ide o veľký problém. Ako zamestnávateľ máte určité právo na vynútenie obmedzení v oblasti zákazu konkurencie či zachovania mlčanlivosti.
Mimo tieto situácie záleží len na tom, aký výkon títo zamestnanci v práci podávajú, prezradil Williams. Ak je slabý, netreba to nechať tak. Pracovníci majú totiž povinnosť splniť povinnosti, za ktoré sú platení. Pristupujte k tejto situácii ako k akémukoľvek inému problému s výkonnosťou.
Ak si prácu odvádzajú dobre či dokonca prekonávajú očakávania, reakcia manažéra zaváži ešte viac. „Máte v tíme človeka, ktorý si svoju prácu vykonáva dobre a dostáva za to primeranú kompenzáciu. Nepokazte to svojou reakciou,“ varoval Williams.
Keď sa manažéri dozvedia, že jeden z ich zamestnancov pracuje aj niekde inde, mnoho z nich začne reagovať prehnane a robiť scény. Iní zas „previnilcovi“ pridajú robotu navyše. Najviac dospelou možnosťou je však tešiť sa z jeho pracovného úspechu.