5. Flegmatizmus vedenia

Zamestnávateľ by mal pracovné priestory čo najviac prispôsobiť charakteru danej pracovnej činnosti. „V kancelárii sú to napríklad už spomínané ergonomicky vhodné stoly a stoličky, dostatok svetla, zeleň, vhodné farby, otvárateľné okná, dobre nastavená a čistená klimatizácia, ale tiež organizácia práce, kam patria prestávky a podobne,“ hovorí P. Berecová.

Samozrejme, tieto faktory závisia od toho, ako veľmi konkrétnej spoločnosti záleží na zdraví zamestnancov. Zodpovednosť za pracovné prostredie zamestnancov má ale vždy ich priamy nadriadený.

„Ak je potrebné riešiť problém pracovného prostredia, zodpovedný manažér to zabezpečí v spolupráci s tímom špecialistov bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP) a tiež s pracovnou zdravotnou službou. Tí vykonajú objektivizáciu pracovného prostredia a navrhujú opatrenia na zlepšenie,“ ponúka jedno z riešení P. Berecová.

Podmienky na pracovisku sčasti zastrešuje Úrad verejného zdravotníctva, dodáva M. Perun. Ako ďalej dodáva, možným riešením by bolo aj častejšie využívanie „home office“. Upozorňuje ale, že pracovať z domu, kaviarne alebo parku vyžaduje od zamestnanca pevnú sebadisciplínu, aby táto alternatívna forma nebola kontraproduktívna.

6. Miestnosť s boxovacím vrecom

Podľa možností a veľkosti firiem majú dobrý vplyv na zdravie aj výkonnosť zamestnancov takzvané relax zóny, v ktorých sa odreagujú. Ide o miesta, kde obvykle nájdu sedacie vaky alebo hry, hovorí M. Perun. Dobrým doplnkom relaxačných zón sú aj rôzne trenažéry a boxovacie vrecia, dodáva B. Bočková, na ktorých prípadne môžu zamestnanci odbúrať akumulovanú zlosť a stres z práce.

„Viaceré veľké firmy pochopili, že to nie je priestor, kde sa zamestnanec skryje pred povinnosťami, ale miesto, kde podporí svoju kreativitu. Sterilné pracovné prostredie totiž nie je podnetné, skôr naopak,“ vysvetľuje M. Perun.

7. Športový teambuilding

Obľúbeným spôsobom, ako si môžu zamestnanci v kanceláriách uchovať lepšie zdravie, bývajú aj firemné športové hry či turnaje, naznačuje H. Bábelová. Okrem toho, že firemné turnaje podporujú pohyb, rovnako utužujú aj vzťahy pracovníkov.

B. Bočková podobne odporúča aspoň raz týždenne sa dohodnúť s kolegami na športovom dni, pričom môže ísť o bowling, squash alebo iný šport. Na podporu zdravia rovnako zamestnávateľov nabáda, aby ponúkali pracovníkom benefity zamerané na zľavy a permanentky do fitnes centier.

S požehnaním vedenia by zamestnanci rovnako mohli mať pravidelné popoludňajšie rozcvičky alebo dokonca zvukový gong v podobe príjemného zvuku, ktorý by zamestnancom každú hodinu oznamoval, že majú vstať a natiahnuť si končatiny a svaly, navrhuje viacero možností B. Bočková.

Pomalý exitus za stolom: 9 rád, ako si nezničiť zdravie v kancelárii

Google si dáva na svojich zamestnaneckých priestoroch záležať

8. Vytvoriť anti-open space ligu

V záujme ochrany zdravia kolegov, predovšetkým v open space, by zamestnanci nemali chodiť do práce chorí, varuje P. Berecová. Jedno kýchnutie infikovaného jedinca a celý personál open spacu sa stáva potenciálnym terčom a nositeľom nákazy. A pokiaľ zamestnanci nemajú vo zvyku v zásuvkách schovávať rúška, ako jediné im zostáva spoliehať sa na svoju imunitu.

„V otvorených kanceláriách sa podstatne rýchlejšie šíria vírusy a baktérie, preto v nich chorý človek nemá čo hľadať. Nie je to pritom len o ich zodpovednosti, ale aj prístupe zamestnávateľov,“ dodáva k téme M. Perun. 

„Oceňujem, že aj v našich podmienkach firmy postupne upúšťajú od konceptu open space. V našej firme máme pozitívnu skúsenosť práve so samostatnými kanceláriami s limitovaným počtom ľudí,“ hovorí H. Bábelová.

9. Súkromie v práci a práca v súkromí

Ak to charakter pracoviska dovoľuje, nezaškodí, ak si zamestnanci svoje pracovné stoly zosobnia rodinnými fotkami, kvetmi alebo inými obľúbenými vecami, tvrdí M. Perun.

Riešiť na prvý pohľad banálnu vec, akou je poriadok na pracovnom stole, je podľa H. Bábelovej rovnako podstatné. „Nielen z hľadiska hygieny, aby sa odstránil prach, baktérie, ale pre elimináciu stresu je dôležité vytriedenie a odloženie nepotrebných a zbytočných vecí zo stola.“

Pre zdravie na pracovisku je najdôležitejší pozitívny vzťah k práci, pretože čokoľvek, čo robíme nasilu, náš organizmus zaťažuje. Najlepšie sa pracuje tam, kde je pozitívna atmosféra a ľudia majú radosť z práce, tvrdí H. Bábelová.

„Preto odporúčam neprenášať súkromné problémy do práce a naopak, pracovné do súkromia, v práci si vytvoriť svoj vlastný pohodový priestor, čo práve práca v kancelárii dovoľuje – priniesť kvet, vlastnú šálku na kávu alebo fotky. Budovať dobré vzťahy s kolegami a vnímať prácu ako príležitosť, nie otravnú nevyhnutnosť,“ dodáva na záver.