Ak firma hľadá kľúčového špecialistu alebo manažéra, proces náboru je zložitejší ako v prípade radových zamestnancov. Klasický pohovor v tomto prípade nestačí a firmy siahajú po komplikovanejších náborových metódach. Tie sú zvyčajne finančne aj časovo náročnejšie.
V rámci špeciálnych náborových procesov sa na uchádzačovi hodnotí prakticky všetko. Počnúc oblečením cez kompetencie, prístup k riešeniu úloh, psychologické aspekty až po správanie počas prestávok na obed. Táto komplexná metodika výberu vhodného kandidáta sa volá assessment centrum (AC).
Realizácii AC musí predchádzať pomerne náročná príprava spolu s nastavením techník hodnotenia, čo zvyšuje aj časovú náročnosť. „AC zvyčajne trvá niekoľko hodín, pri manažérskych pozíciách to môžu byť aj dva dni,“ hovorí manažérka ľudských zdrojov agentúry Adecco a špecialistka na assessment centrá Erika Páleniková.
Ako prebieha
Keď sa AC využíva pri obsadzovaní pracovnej pozície, prebieha skupinovou formou. Zúčastňuje sa na ňom viacero kandidátov a tých posudzuje viacero hodnotiteľov. Kandidáti plnia rôzne úlohy – niektoré individuálne, iné skupinovo.
K hlavným technikám pri výbere nových zamestnancov patria prezentácie, projekty zamerané na riešenie konkrétnych problémov, hranie rolí, prípadové štúdie, testy a psychodiagnostické testy. Mnohí účastníci takéhoto výberového konania sa domnievajú, že hodnotitelia posudzujú adeptov len v dobe vyhradenej na plnenie týchto úloh. Avšak opak je pravdou. „Kandidáti sú hodnotení aj v čase, keď si myslia, že sa nemusia snažiť, sú uvoľnení a správajú sa prirodzenejšie – počas obeda alebo prestávky na kávu,“ podotýka E. Páleniková.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?