V súvislosti s home officeom sa veľmi často diskutuje o jeho potenciálnom vplyve na výkonnosť a výsledky pracovníkov. Avšak práca z domu otvára oveľa viac otázok, na ktoré musia firmy a ich zamestnanci hľadať odpovede. Jednou z nich je otázka, aký vplyv môže mať trvalý home office na kariéru pracovníka prípadne na jeho profesijný rozvoj.
Nepriateľ kariéry
Pomerne významnú rolu môže hrať to, či zamestnanec pracuje výhradne z domu, a teda vykonáva teleprácu, alebo pracuje časť týždňa z domu a časť z pracoviska. Potenciálne najväčším nebezpečenstvom pre kariéru môže byť práve telepráca. Rozšírila sa počas posledných rokov a neraz to súviselo aj s tým, že zamestnanci firiem sa pre nepriaznivú pandemickú situáciu vzdali svojich prenájmov a odišli z miest na vidiek.
Niektoré spoločnosti ju naďalej umožňujú a tolerujú tento stav. Otázne je, ako sa budú stavať k prípadnému kariérnemu postupu niekoho, kto odmieta prísť do práce. Z pohľadu pracovných vzťahov to totiž zamestnávateľ nemusí vnímať ako pozitívny signál. Treba však rozlišovať medzi prípadmi, keď možnosť pracovať na diaľku ponúka zamestnávateľ z vlastnej iniciatívy, a prípadmi, keď je telepráca skôr náhodným pozostatkom pandemických čias.
„Z dlhodobého hľadiska sa môže pre ľudí na trvalom home office spomaliť kariérny rast, keďže zamestnanec nezískava sociálne zručnosti tak rýchlo ako kolegovia, ktorí sú v priamej vzájomnej interakcii,“ myslí si riaditeľka personálnej agentúry Adecco Slovensko Ivana Heretik Vačoková. Znamená to, že trvalá telepráca môže významne sťažovať profesijný a kariérny rast zamestnanca.
Myslia si to aj riaditelia viacerých svetových firiem. Podobný odkaz nedávno adresoval zamestnancom IBM generálny riaditeľ spoločnosti Arvind Krishna a o nevhodnosti trvalého home officeu hovoril pre Bloomberg aj šéf spoločnosti JPMorgan Jamie Dimon. Obzvlášť mladí zamestnanci pracujúci z domu podľa neho strácajú spontánnosť.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?