Viac radosti z práce
Teraz trocha pribrzdíme, ak je Heňova story na vás príliš radikálna... Množstvo príbehov o životných križovatkách ponúka aj novinárske prostredie. Známy televízny a rozhlasový moderátor Larry King hovorieva, že novinárčina nie je povolanie, ale životné poslanie a že ak ho nechcete robiť celý život, radšej odíďte... Aj v TRENDE za uplynulých dvadsať rokov pracovali desiatky redaktorov, ktorí sa po nejakom čase vydali inou cestou. Niektorí zakotvili na druhej strane pomyselnej bariéry (ako hovorcovia alebo accounti v PR agentúre). A niektorí odišli do celkom iného biznisu.
To bol aj prípad Jany Bednárovej, ktorá pre TREND písala desať rokov články zo sveta financií. Jej manžel Ľuboš má zasa za sebou osem rokov na manažérskych postoch v korporátnej stratégii a marketingu Slovak Telekomu. Dnes spolu vedú vlastnú darčekovú donáškovú službu Chutné kytice. Ako napovedá názov, špecializujú sa ovocné kytice (v ponuke majú aj jednu zeleninovú) a ovocie v čokoláde. Mňam!
Jana a Ľuboš Bednárovci u zamestnávateľov nevideli perspektívu, a tak si založili vlastnú firmu: „S Chutnými kyticami sa plnia naše sny.“ Zdroj: Martina Brunovská
Dôvody na ich životný pivot pred šiestimi rokmi boli vcelku prozaické – zmeny u predchádzajúcich zamestnávateľov, ktoré im už neponúkali ktovieakú perspektívu. „Naopak, vlastné podnikanie bolo niečo, čo ma vždy lákalo,“ spomína Ľuboš. „To, že sme sa rozhodli podnikať spolu s manželom, bolo logické. Boli sme presvedčení, že aj v tejto sfére sa budeme výborne dopĺňať, čo sa aj stalo. To, že spolu trávime viac času, je príjemný bonus,“ dodáva Jana.
Do podnikania sa nepustili bezhlavo, najprv si to dobre premysleli a spočítali. Ovocné kytice sa po prvýkrát objavili v USA koncom milénia. V Európe mali dlhší rozbeh, do roku 2011, keď Bednárovci štartovali svoj projekt, sa na starom kontinente uchytili len v niektorých krajinách – a Slovensko medzi nimi nebolo. „Mohli sme teda získať konkurenčnú výhodu a vytvoriť nový segment darčekovej služby,“ hovorí Ľuboš, čím potvrdzuje, že roky v marketingovom prostredí nevyšli navnivoč.
Jana k tomu pridáva štipku emócie: „Ovocné kytice a bonboniéry ma úplne očarili. Vedela som si celkom dobre predstaviť, ako by som ja osobne takéto darčeky s nadšením dávala aj dostávala.“ No tiež jedným dychom pokračuje: „Čo som si však predstaviť nevedela, keďže som s tým nemala skúsenosť, je to, aké je podnikanie ťažké, ak niečo vyrábate, a najmä z potravín, ktoré rýchlo podliehajú skaze.“ Mali premyslené aj zadné dvierka pre prípad, že im nápad nevyjde? Jana s Ľubošom hovoria, že plán B veľmi neriešili: „Hovorili sme si, že počas prvých šiestich mesiacov uvidíme, či má tento produkt relevantný potenciál, alebo to bol len výstrel do tmy.“ Ukázalo sa, že záujem o netradičné darčeky bol veľký a na stúpajúcej úrovni sa drží doteraz. Tento rok by sa mali tržby Chutných kytíc priblížiť k pol miliónu eur.
Na začiatku Bednárovcom veľmi pomohlo, že mali dostatočné úspory (plus podľa Ľuboša „zaujímavé odstupné“ z Telekomu) na štart podnikania a najťažšie prvé dva roky. Sami uznávajú, že životný štandard im počas tohto obdobia beztak o niečo klesol. „Čo sa neporovnateľne zvýšilo, bola radosť a pocit naplnenia z práce, hoci zo začiatku sme prakticky okrem spánku stále iba robili a odvtedy sa to veľmi nezmenilo,“ dodáva Jana.
Entuziazmus ich stále neopúšťa, aj keď prvotný boom trhu ovocných kytíc a bonboniér, na ktorom vyrástla aj rodinná firma Bednárovcov, sa pomaly končí. Takže treba hľadať nové produkty a už aj optimalizovať náklady. „S Chutnými kyticami sa plnia moje sny. Vymýšľam produkty aj ich komunikáciu, a preto ma to stále tak baví. Vždy som s plnou vážnosťou hovorila, že mi neprekáža tráviť toľko času vo firme – veď som tam doma,“ vysvetľuje Jana.