Neistá budúcnosť
Napriek tomu, že nemecká automobilka je druhá najväčšia na svete, čo sa týka predajov, a má najvyššie tržby zo všetkých automobiliek, z pohľadu kapitalizácie je aktuálne na ôsmom mieste.
Jej trhovú hodnotu prevýšil dokonca aj čínsky Xiaomi, ktorý sa z výroby telefónov pustil do produkcie automobilov. Auto budúcnosti totiž môže byť mobil na kolesách. Aj preto sa významnými investíciami do amerického Rivianu a čínskeho Xpengy Volkswagen pokúša dobehnúť zaostávanie pri tvorbe vlastného softvéru.
Ide však o náklady, ktoré odborári kritizujú. Miesto toho, aby automobilka platila domácim zamestnancom, platí firmám v iných krajinách, sťažujú sa. Pri sile ich postavenia môže súčasný spor trvať mesiace a nie je vôbec isté, či sa podarí vyriešiť. Na Volkswagen totiž začala tlačiť aj domáca vláda.
„Automobilový priemysel je základným kameňom Nemecka ako priemyselnej lokality a tak by to malo zostať,“ povedal v utorok minister hospodárstva Robert Habeck. Volkswagen „nesie veľkú zodpovednosť. Je preto dôležité, aby sa obchodné rozhodnutia, ako sú tie, ktoré sú momentálne na stole, prijímali v duchu tejto zodpovednosti“, povedal. Politici tak môžu trvať na tom, aby sa úsporné opatrenia realizovali skôr v zahraničí.
Vzhľadom na vysoké domáce náklady však ide skôr o želaný ako reálny scenár. Omnoho väčším problémom krajiny je, že podobný problém zažíva viacero firiem. Mnoho z nich počas pandemickej krízy hromadilo zamestnancov a vyhýbalo sa reštrukturalizácii. Takmer po piatich rokoch zisťujú, že im ostali príliš drahí pracovníci, ktorých sa nedokážu zbaviť.
V hutníckom priemysle je v tejto pozícii napríklad Thyssenkrupp. V chemickom priemysle podobným ťažkostiam čelí BASF. Fabrika plánuje v Nemecku ďalšie uzatváranie závodov a presun fabrík mimo EÚ.
Situácii sa omnoho lepšie prispôsobili dodávatelia ako Bosch alebo Continental, ktorí znížili tisíce a tisíce pozícií v očakávaní slabého dopytu. Podľa konzultačnej spoločnosti Horváth až 60 percent z nich plánuje do piatich rokov ďalej zredukovať zamestnanosť. Tento trend sa bude týkať všetkých.