Oficiálne vysvetlenie vedenia vydavateľstva znelo, že pomocou senzorov sa sleduje klíma v kanceláriách, aby sa optimalizovalo kúrenie a klimatizácia, a tak sa znížila energetická náročnosť budovy. Zamestnanci denníka to vnímali inak. Tvrdili, že manažment chce najmä zisťovať, či zamestnanec sedí za pracovným stolom a aký čas pri ňom strávi. Novinári sa vzbúrili, odvolávali sa na právo na súkromie a po čase si odstránenie senzorov vydupali.

Začalo sa to kartičkami

Špehovanie zamestnancov a archivácia ich aktivít na pracovisku (niekedy aj mimo neho) patrí k obľúbeným kratochvíľam korporátneho manažmentu. Vrcholové vedenie zvyčajne obhajuje sledovaciu činnosť tým, že mu ide o bezpečnosť a produktivitu. Či o tom zamestnanec vie alebo nie, podstatné nie je.

Firemné monitorovacie technológie sú čoraz sofistikovanejšie. Pracovné ID karty, ktoré prikladáte k terminálu, aby ste si „odpípli“ príchod a potom aj odchod z pracoviska, sa už stali štandardom. Bez nich sa ľudia často nedostanú ani z jedného oddelenia na druhé. Strata karty potom veští niekedy až existenčné problémy vnútri budovy. Na druhej strane, zamestnávateľ vďaka kartám – a bez zbytočných otázok – disponuje časovými údajmi o tom, kto kedy prišiel a kde sa o koľkej približne nachádzal.

Okrem ID kariet dnes už existuje celý batoh senzorov na monitorovanie vnútorných priestorov firiem. Sú malé, nenápadné, ľahko zapadnú do kancelárskeho prostredia. A nie sú označené názvom, podľa ktorého by sa dalo na internete vyhľadať, že ide o „plošticu“. Obvykle sú ukryté vo svetlách, na stenách, v konferenčných miestnostiach, v kuchynke a na iných miestach, kde sa zamestnanci pohybujú najčastejšie.

Ak chce firma sledovať komunikáciu pracovníkov, musí ich o tom vopred informovať

„S požiadavkami na nenápadné kamery či diktafóny sa stretávame denne,“ hovorí Gabriela Maskaľová z obchodu SpionSvet.sk. Predovšetkým ide o podozrenie alebo prevenciu pred krádežou majetku. „Zamestnávateľ si okrem toho vie online, z domova či zahraničia sledovať výkonnosť zamestnancov,“ dodáva. Podľa nej je viacero možností, ako takéto zariadenia dostať do kancelárie bez toho, aby si to zamestnanec všimol.

Trendy vo vnútrofiremnom sledovaní začínajú podľa BBC smerovať viac na jednotlivca. Čoraz dôležitejšie sú hĺbkové analýzy údajov o konkrétnom zamestnancovi. Viaceré zariadenia sú prenosné a navrhujú ich tak, aby sledovali biometrické funkcie. Rozšírené je napríklad používanie náramkov Fitbit. Firmy ich nakupujú pre svojich zamestnancov, aby kontrolovali ich zdravotný stav, počet hodín fyzickej aktivity či spánku, a na základe toho dávali pracovníkom zdravotné odporúčania.

Podľa povahy profesie majú zamestnávatelia záujem zisťovať odlišné informácie. Ak je u pracovníka dôležitý hlasový prejav, na trhu existujú zariadenia sledujúce a analyzujúce dĺžku rozhovorov, tón hlasu, rýchlosť prejavu či hlasitosť rozprávania. Vďaka takejto analýze dokáže firma zistiť, v akom ohľade dotyčný zamestnanec vyniká a, naopak, kde má medzery.

Pozor, čo robíte na počítači

To, že šéfovia odpočúvajú telefonáty a monitorujú prácu na počítačoch, už dávno nie je len výplod paranoidného myslenia. Firmy si 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa