Generačná výmena

Jakub Mello sa smeje, že v tlačiarni Patria I. robil prakticky už všetko okrem upratovania a vydávania jedla pre zamestnancov. Naplno sa v spoločnosti zamestnal v roku 2008.

Začínal pritom od piky, najskôr si odkrútil pár rokov ako tlačiar. Keď firma otvárala printové centrum — vysunuté pracovisko odbytu v centre Prievidze — dostal za úlohu vypracovať naň projekt. V prevádzke, kde spoločnosť poskytuje kopírovacie služby, robí väzby, prijíma objednávky na fotoknihy či menšie tlačiarenské zákazky, si potom „odsedel“ jeden a pol roka.

Elektronizácia dokumentov sa prejavuje aj v znižovaní objemov zákaziek

Následne prešiel na odbyt, robil obchodného zástupcu a neskôr dostal na starosť novovznikajúcu digitálnu sekciu vo firme. Vlani dozrel čas na odštartovanie generačnej výmeny vo vedení tlačiarne. Od septembra P. Mello prepustil riaditeľské kreslo v spoločnosti synovi. „Už od jari som vnímal, že jeho postoj ku mne, čo sa týka funkcie a zodpovednosti vo firme, sa zmenil. Začali sme spolu mávať tréningy, posedenia,“ približuje J. Mello.

Jeho otec je už v podstate na dôchodku a zimné mesiace trávi v teplých krajinách. Z firmy sa však nestiahol úplne. Naďalej zostáva konateľom, čo je jeho jediná oficiálna pozícia. Má na starosti energie v podniku a dozerá tiež na investície a narábanie s majetkom. J. Mello môže a má rozmýšľať o investíciách, keby však chcel kúpiť stroj za milión eur, musel by zámer konzultovať s otcom, ktorý má v takýchto prípadoch stále posledné slovo. „Keď sú väčšie a závažnejšie rozhodnutia a témy, automaticky sa o nich spolu bavíme. Aj keď nehľadám u otca riešenie, rozprávame sa o mojich návrhoch a jeho pohľade,“ opisuje J. Mello.

Syn riadi tlačiareň mäkšie než otec a s nemeckým know-how

PatriaI Zdroj: Milan David

Hovorí, že aj sám si chodí po rady, pretože by bol hlúpy, keby ignoroval skúsenosti, ktoré nadobudol jeho otec za dlhé roky pôsobenia vo firme a v brandži.

Mäkšie časy

S novým šéfom prišiel do tlačiarne aj odlišný manažérsky prístup. J. Mello charakterizuje svojho otca ako človeka zo „starej školy“. Tvrdého a prísneho manažéra, ktorý chce na všetko dozerať a mať veci pod kontrolou. Roky šéfovania prirodzene zanechali stopy i na jeho prístupe k ľuďom. Ešte pred pár rokmi napríklad vydával príkazy aj synovi, dnes sa už vo vzájomnom vzťahu posunuli ďalej. „Otec je výrazne tvrdší, ja som viac empatický. Snažím sa komunikovať s ľuďmi viac a na rovinu, lebo komunikácia je základný kameň úspechu.“

Hoci obaja Mellovci sú ľudsky iné typy, otec je pre syna veľkým vzorom. „Keď si od neho pýtam rady, vždy žasnem, z akých uhlov pohľadu sa dokáže pozerať na problémy. S akými nápadmi a riešeniami príde,“ chváli J. Mello svojho otca. Tvrdí, že sa spoločne veľmi nesporia. A pokiaľ si vymieňajú odlišné názory, snažia sa počúvať jeden druhého a diskusiou dospieť k spoločnému záveru. Za výhodu J. Mello považuje aj to, že majú s otcom natoľko dobre vybudovaný vzťah, že pracovné veci našťastie neťahajú do osobného života.

Pre J. Mella je veľkým prínosom podnikania s rodinným príslušníkom stopercentná dôvera. „Keď niečo budujete, na niečom pracujete a potom to viete posunúť na svojho potomka, je to nádherné.“ K odovzdaniu vlastníckeho podielu vo firme v prípade Mellovcov zatiaľ nedošlo. Podľa J. Mella túto tému s otcom neotvárali a zatiaľ ani necíti potrebu sa o nej rozprávať. „Dostal som do rúk slobodu viesť firmu. Mám teraz naložených na pleciach dosť výziev,“ tvrdí.

Vizitka tlačiarne Patria I.

Syn riadi tlačiareň mäkšie než otec a s nemeckým know-how

PRAMEŇ: Register účtovných závierok

Ústup polygrafie

Patria I. sa výškou tržieb pohybuje na konci prvej desiatky slovenských tlačiarní. Orientuje sa na zákazky určené pre domáci trh. Väčšinu jej ročného obratu na úrovni tri a pol milióna eur generuje rotačná tlač. Výrazné zastúpenie majú špeciálne formuláre, napríklad viacstranové zmluvy pre poisťovne alebo tlačivá využívané najmä vo finančnom sektore (bankové výpisy) či v telekomunikáciách. Tento druh produkcie je konkurenčnou výhodou Patrie I., keďže komplikované a ťažké formuláre vo väčších objemoch dokáže robiť prakticky ako jediná na Slovensku. Okrem toho sa zaoberá tiež klasickou polygrafickou produkciou — tlačou letákov, brožúr, katalógov i kníh. Pred pár rokmi sa navyše začala venovať aj digitálnej tlači.

Syn riadi tlačiareň mäkšie než otec a s nemeckým know-how

PatriaI Zdroj: Milan David

J. Mello priznáva, že postupujúca elektronizácia dokumentov, napríklad rôznych výpisov či faktúr, sa prejavuje aj v znižovaní objemov zákaziek tohto typu. „Polygrafia je celkovo na ústupe. No sú aj silné miesta, kde sa drží alebo rastie, napríklad obalová technika. Jej spotreba vo svete stúpa, pretože všetko treba zabaliť,“ približuje šéf tlačiarne Patria I. Pomerne dobre sa drží tiež knižná produkcia, hoci pred pár rokmi sa objavovali prognózy, že e-knihy prevalcujú tlačenú klasiku. „Drvivá väčšina ľudí potrebuje držať knihu v ruke a prevracať strany,“ myslí si J. Mello.