Tlak na efektivitu
Vývoj technológie v polygrafii naráža na limity. Extrémne novinky, ktoré by zásadne posunuli tlač na vyššiu úroveň, sa za posledných najmenej desať rokov nevymysleli. Jediný segment, do ktorého sa nalieva veľa peňazí, je digitálna tlač. Čoraz viac sa investuje do toho, aby každý produkt mohol byť personalizovaný.
Čo sa však týka klasických tlačiarenských strojov, posúvajú sa len hranice optimalizácie. Tlačiarne hľadajú predovšetkým vlastné rezervy, snažia sa minimalizovať prestoje a pracovať čo najefektívnejšie. Atmosféra medzi tlačiarňami na slovenskom trhu je napriek silnej konkurencii priateľská. Veľká časť firiem si pomáha, stretávajú sa na spoločných akciách.
PatriaI Zdroj: Milan David
J. Mello nemá konkrétne vízie, kam by chcel firmu potiahnuť. Súvisí to najmä s jeho presvedčením. Nemyslí si totiž, že žijeme preto, aby sme pracovali. „Peniaze nemajú byť zmyslom života, ale prostriedok na to, aby sme si ho dokázali užívať,“ tvrdí manažér. Jeho hlavným cieľom v podnikaní preto je, aby firma bola zdravá a prosperovala a aby aj ľudia, ktorí v nej pracujú, boli spokojní a mali aj kvalitný život.
Do budúcnosti vidí šéf firmy Patria I. cestu v produktoch s vysokou pridanou hodnotou, ako aj v špecializovanej výrobe, na ktorú nedosiahne len tak hociktorá tlačiareň. Zákazky tohto typu sa dajú robiť pre kreatívnych klientov, ktorí sa snažia odčleniť svoj produkt od konkurencie, byť viditeľnejší či inak vnímaní.
Tlačiarov vychováva len jedna škola
PatriaI Zdroj: Milan David
V prievidzskej tlačiarni Patria I. pracuje približne sedemdesiat ľudí. Väčšie problémy s nedostatkom pracovníkov zatiaľ v podniku nepociťujú. „V polygrafii je málo ľudí od začiatku kvalifikovaných. Je to skôr o výchove a internom vzdelávaní,“ konštatuje generálny riaditeľ spoločnosti Patria I. Jakub Mello. Odborníci v brandži vychádzajú na Slovensku iba zo Strednej odbornej školy polygrafickej so sídlom v Bratislave.
Absolventi môžu po jej skončení robiť tlačiarov alebo na podobných pozíciách vo firmách v odbore. Za vyšším vzdelaním sa človek musí vybrať do cudziny. Mladá generácia však neprejavuje veľký záujem o odvetvie, podobne ako je to v prípade iných technických odborov. Personálnu bázu v Patrii I. tvoria pracovníci, ktorí strávili vo firme aspoň jednu dekádu. Šéf tlačiarne hovorí, že kolektív napriek tomu nie je starý.