V predpovediach na nasledujúce roky sú ešte optimistickejšie, lebo klienti svoj dopyt po reklame zvyšujú. Významným zadávateľom bol v nedávnom období aj štát – nielen pre parlamentné voľby, ale aj vďaka eurofondovým kampaniam. Ich absencia však môže priniesť v tomto roku pokles printom a rádiám. Pomerne výrazný nárast by si, naopak, mali udržať televízia a online, ktoré ako dva najsilnejšie mediatypy ťahali trh aj v minulom roku.
Vypredané televízie
Televízie sú stále najsilnejším lákadlom pre inzerentov s vyše polovičným podielom na celkových výdavkoch. Cez komerčné stanice pretečie najviac peňazí a nemení to ani fakt, že trh rozdrobený po digitalizácii si už privykol, že historické rekordy sledovanosti sa len tak ľahko neprekonajú. Televízie na väčší dopyt reagujú zvýšením cien. Riešiť však musia svoju dlhodobú vypredanosť, ktorá je výsledkom predošlej obchodnej politiky. „Vypredanosť sa stala bežnou realitou. Hoci ceny považujeme stále za nízke, aj napriek klesajúcemu podielu slovenských staníc očakávame ďalšiu korekciu cien, teda ich rast v roku 2017 a ďalej,“ hovorí šéf agentúry MEC ČR a SR Daniel Živica.
Zvýšenie cien v televíziách je odpoveďou na situáciu, keď dopyt prevyšuje ponuku. „V každom prípade však nie je natoľko veľký, aby uživil z krátkodobého pohľadu ďalších televíznych hráčov popri už etablovaných,“ myslí si riaditeľ mediálnej agentúry Starmedia Co. Braňo Polák.
Kostlivcom v skrini televízií ostávajú nedodávky objednaných kampaní. Televízie ich tak musia presúvať do ďalších období a navyše kompenzovať. Bežnou realitou je tak zníženie objemu prijatých nových objednávok a s nimi spojené znížené platby. „Napríklad televízia Joj
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?