Keď sa valce odpájajú
Osemvalec sa stáva v automobilovej brandži v časoch downsizigu čoraz vzácnejším artiklom. Súperi ho však majú, a nie hocijaký. Rad radom sú to najonakvejšie kusy s osemvalcovou architektúrou, akou sa len tieto štyri značky môžu pýšiť. Každý užíva dvojnásobný turbo doping. Kým osemvalec M6 napája jedno dvojstupňové turbodúchadlo s technológiou Twin Scroll, motory súperov majú medzi valcami osadené po dve turbodúchadlá.
Už tradične po najvyššej kubatúre siahol Mercedes-Benz, pritom v rámci svojej firemnej filozofie preferuje krútiaci moment (vrcholí na úrovni 800 Nm) pred maximálnym výkonom. Prejavuje sa aj nevšedne kultivovaným chodom pri zachovaní požadovanej dynamiky. Na agregáte RS7 je zas interesantná funkcia „overboost“, ktorá na krátky čas zvýši krútiaci moment až na 750 Nm.
Audi RS 7 Zdroj: Audi
Osemvalec Porsche zaujme pokrokovým systémom odpájania štyroch valcov pri nízkom zaťažení. Autori si od neho sľubujú nižšiu spotrebu paliva (a pokles emisií CO2). K bavoráku sa zas dá dokúpi balík Competition, ktorý zvyšuje maximálny výkon motora na 441 kW (600 k).
Keď sa prevodovky tromfujú
Športová dvojspojková automatická prevodovka musí v takomto výkonnom aute byť a každý zo súperov ju má. Jej základnou funkciou je maximálne skrátiť reakčný čas na pokyn radenia a minimalizovať prerušenie toku krútiaceho momentu počas radenia. V audi pracuje osemstupňový automat Tiptronic, no všetky jeho časti dimenzovali špeciálne na prenos mohutnejšej sily.
Zaujímavo je ladená novo vyvinutá osemstupňová prevodovka PDK pre Panameru Turbo. Šiesty stupeň slúži na dosahovanie maximálnej rýchlosti, kým sedmička a osmička majú za úlohu zníženie otáčok pri ustálenej vysokej rýchlosti na diaľnici. Efektom má byť nižšia hladina hluku od motora a nižšia spotreba. Sedemstupňová M prevodovka v bavoráku obsahuje ďalšie dve pomocné prevodovky – každá má vlastnú spojku.
Tento systém prináša extrémne rýchle radenie bez prerušenia ťahu. Mercedes AMG zas využíva služby sedemstupňovej prevodovky s funkciou medziplynu. Ďalšia funkcia kickdown zas umožňuje viacnásobné podraďovanie zo siedmeho na štvrtý prevodový stupeň alebo z päťky na dvojku. Účel je jasný – minimalizovať čas potrebný na viacnásobné podradenie.
Akcelerácia. V tejto disciplíne sa o piedestál delia Mercedes-Benz AMG CLS 63 S 4Matic a Porsche Panamera Turbo. Oba deriváty prekonajú stovku s pevným štartom za 3,6 sekundy. Na nich len mizernú desatinu sekundy stráca Audi RS 7. BMW M 6 Gran Coupe Competition to dá za rovné štyri sekundy. Prečo to malé zaostávanie BMW? Ak porovnávam výkonové parametre a hmotnosť, som presvedčený, že tie nerozhodujú. Jedinou nevýhodou bavoráka je v tomto prípade zadný pohon, ktorý v počiatočnom štádiu štartu nedokáže preniesť na vozovku takú porciu krútiaceho momentu (ani so systémom Launch Control) ako štvorkolky súperov.
Maximálka. Rýchlosť nad 200 km/h vo väčšine krajín s rýchlostnými limitmi stráca motivačnú silu – s výnimkou nemeckých diaľnic. Napriek tomu je súčasťou mozaiky, ktorá tvorí erb každého zo súperov. Porsche maximálnu rýchlosť svojich modelov neobmedzuje. Ak Panamera Turbo dosahuje „len“ 306 km/h, je to spôsobené tým, že ju dosahuje na šiestom prevodovom stupni a ďalšie dva slúžia na znižovanie otáčok pri vysokých rýchlostiach a úsporu paliva. BMW, audi a mercedes ponúkajú balíky zvyšujúce maximálnu rýchlosť z obligátnych 250 km/h. BMW dosahuje 305 km/h, mercedes 300 km/h a audi na 280 km/h, vo všetkých troch prípadoch zasahuje elektronický obmedzovač.