Konfekčné, neštandardné, luxusné, také nepekné, až sú milé, ba aj také, čo pripomínajú umelecké diela. Na BMW M6 Gran Coupé Competition zopár spomenutých prívlastkov sadne bez diskusie a o ďalších by sa dalo polemizovať, ale... že by nevyčnievalo z radu, to sa mu rozhodne vytknúť nedá.

Keď som ho v závere redakčného testu hodnotil – medzi plusmi som vyzdvihol charakter. Brutálny charakter.

Pritom v ponuke automobilov značky BMW zohráva rolu povestnej čerešničky na bohato zdobenej torte. Napísal by som brutálna čerešnička napustená jedom kobry, keby to nevyznelo až tak negativisticky. Veď na konzumáciu tohto bavorského menu mám samé milé – rozumej adrenalínové spomienky.


Ostro nabité zbrane


Racionálne vzaté – je to luxusné štvordverové kupé, na ktorom sa technici divízie M do sýtosti vyšantili, až z neho vymodelovali derivát, do ktorého stačí namontovať ochranný rám a môže slúžiť ako okruhové pretekárske náradie vysokého rangu.

Disponuje totiž jazdnými vlastnosťami, ktoré v plnej miere dokáže zužitkovať len profesionálny automobilový pretekár. Skrátka ostro nabitá zbraň s oprávnením jazdiť po verejných komunikáciách.

Keď hľadám k nemu súperov, ako prvoradé kritérium volím charakter a cenu, ktorá kvalifikuje adeptov do sféry záujmu bohatých. Ako prvé sa hlási rovnako štvordverové kupé Mercedes-Benz CLS 63 AMG S 4Matic.

Kto môže konkurovať 
BMW M6 Gran Coupé


Mercedes AMG CLS 63 S 4Matic Zdroj: Mercedes

Nasleduje jedinec z čriedy Gran Turismo s typovým označením Porsche Panamera Turbo.

Do tretice sa do výberu bez pripomienok núka päťdverový liftback Audi RS7. Okrem plnenia už spomenutých kritérií ich spája štvormiestny interiér a ako pohonná jednotka vpredu uložený prepĺňaný osemvalec.


Zadnokolka proti štvorkolkám


Považujem za maximálne dôležité upozorniť, že v tejto spoločnosti sa BMW vyníma zadným pohonom, kým jeho súperi stavajú na prenose výkonu na všetky štyri kolesá. Záleží na zornom uhle, či je v tomto smere bavorské eso vo výhode alebo jeho koncepciu treba považovať za hendikep.

Pravoverní športovo založení vodiči sa budú dušovať, že jedine zadnokolka môže byť rýdzi športiak, lebo pohon zadných kolies vtláča jazdným vlastnostiam typický pretáčavý (zábavný) charakter. Je zároveň náročnejší na pilotáž, na čo sú jeho zástancovia právom hrdí.

Motoristi racio­nálnejšej povahy dávajú menej na emócie, zato do popredia viac stavajú fakty. Hovoria, že obrovský krútiaci moment, ktorým všetci štyria súperi disponujú, účinnejšie prenášajú na vozovku štyri kolesá ako dve. Elektronické protipreklzové systémy, ktoré sú súčasťou aj oveľa jednoduchších modelov sú síce účinnou pomocou, ale na základnom fakte nič nemenia.

Kto môže konkurovať 
BMW M6 Gran Coupé


Porsche Panamera Turbo Zdroj: Porsche

Výhoda pohonu štyroch kolies sa najviac prejavuje pri akcelerácii s pevným štartom a, samozrejme, na mokrej vozovke.