Majiteľ Jozef Ivanič hovorí, že oni sú Adults Friendly hotel. To znamená, že deti a dospelých tu ubytovávajú za rovnaké ceny a poskytujú im rovnaké služby. „Nechceme nikoho diskriminovať alebo uprednostňovať, takže všetci, ktorí k nám prídu, majú rovnaké podmienky. Deti platia toľko ako dospelí a za to dostávajú rovnaké služby ako dospelí. Preto nemáme detské menu, detské stoličky, postieľky, detský kútik. Ale kto chce k nám aj tak s deťmi prísť, na rozdiel od zahraničných hotelov typu Adults Only môže,“ vysvetľuje J. Ivanič.

Hotely, kde deti nie sú vítané: šťastní sú hostia i hotelieri

Hotel Lesná Zdroj: Hotel Lesná

Rodiny s deťmi sa môžu ubytovať v apartmánoch, no v cene pobytu majú len ubytovanie bez stravy a wellness. Zároveň im však hotel ponúka alternatívy – vo vedľajšom hoteli, ktorý patrí tiež J. Ivaničovi, ale aj v iných hoteloch v Starej Lesnej.

Väčšina klientely sú rodičia

Prečo vlastne začali vznikať hotely, ktoré sú určené len pre dospelú klientelu? Dôvodov je niekoľko. Prvý z nich je, že existuje časť hostí, ktorí chcú mať dovolenku presne podľa svojich predstáv a nechcú byť nijako rušení. Ani pobehujúcimi, kričiacimi alebo plačúcimi cudzími deťmi.

Je ich čoraz viac a zďaleka to nie sú len bezdetní ľudia alebo páry. Práve naopak – v zahraničí tvoria až 80 percent klientely, ktorá navštevuje hotely bez detí, ľudia, ktorí majú vlastné ratolesti. Ale buď sú už odrastené, alebo si od nich občas urobia pauzu – na víkend ich dajú do opatery rodičom a doprajú si jednu alebo dve noci v hoteli len vo dvojici. Vtedy rozhodne netúžia po kriku cudzích detí.

Hotely, kde deti nie sú vítané: šťastní sú hostia i hotelieri

Posthotel v rakúskom Achenkirchu Zdroj: Posthotel

„S dcérou odmalička chodievame po hoteloch. Samozrejme, vyberáme si také, ktoré poskytujú pre deti rôzne atrakcie. Ale nedávno mal manžel okrúhle narodeniny, tak sme k dcére zavolali babku a išli sme na víkend do jedného wellness hotela sami dvaja. To sa nedá s tým, keď idete niekde s dieťaťom, porovnať, každému páru to môžem len odporúčať. Nebol to síce hotel typu Adults Friendly, ale nijaké deti tam v čase nášho pobytu neboli, čomu sme sa veľmi tešili. Preto, aj keď sama mám dieťa, koncept hotelov bez nich veľmi vítam,“ hovorí matka štvorročnej dcéry Lea Mrázová.

Deti sú drahí hostia

Ďalší dôvod, ktorí zahraniční hotelieri často spomínajú a J. Ivanič s nimi súhlasí, je, že dnešné deti sú menej vychované ako pred rokmi, respektíve rodičia im oveľa viac dovolia, čo je pre ostatných hostí často obťažujúce.

Inou skupinou dôvodov, pre ktorú sa majitelia niektorých hotelov rozhodli uprednostňovať v nich dospelú klientelu, sú ekonomické kritériá. Karl Reiter, majiteľ hotela Posthotel v rakúskom Achenkirchu, ktorý je Adults Only od roku 2011 a s 300 lôžkami najväčším takýmto hotelom v strednej Európe, pre rakúske médiá dôvody vysvetlil veľmi rukolapne.

Hotely, kde deti nie sú vítané: šťastní sú hostia i hotelieri

Posthotel v rakúskom Achenkirchu Zdroj: Posthotel

Deti majú v hoteloch pobyty buď zdarma, alebo ich majú so zľavou. No podľa K. Reitera by, naopak, mali za pobyt platiť viac ako dospelí. Lebo pre hotel znamenajú dodatočné náklady. Potrebujú detské zariadenie, detský kútik, musí sa pre ne osobitne variť, zamestnávať alebo platiť externe ľudí, ktorí sa o ne starajú, robia animačné programy. Nehovoriac o tom, že izby treba častejšie maľovať, vymieňať koberce či izby s deťmi sú náročnejšie na upratovanie.

Navyše malí hostia negenerujú nijaký dodatočný profit – netrávia večery alebo poobedia pri drinkoch v bare, neobjednávajú si wellness procedúry... Rodiny s deťmi trávia večery väčšinou v hotelových izbách. Nechať ich bez dozoru a ísť sa zabávať do hotelového baru nie je dosť možné a zaplatiť si kvôli tomu k ratolestiam babysitting, to urobí málokto.

Ekonomické dôvody viedli k zmene konceptu aj Hotel Lesná. „Rozmýšľali sme nad tým už dlhšie, aj v rámci hotela boli hlasy za aj proti. Ale presvedčila nás ekonomika. Čísla hovorili jednoznačne. Minulé leto nám počet hostí vzrástol o 17 percent, ale tržby klesli o dve percentá,“ hovorí. Rodiny s deťmi chodili čoraz viac, ale deti mali zľavu. Boj o malého klienta medzi hotelmi pomaly ústil do cenovej vojny. Jeden hotel dal na zľavu 20 percent, ďalší reagoval 40-percentnou zľavou a tretí 50-percentnou.