Pretieranie očí

„Yami, yami,“ zamľaská s úsmevom nadrozmerný strážnik pri pohľade na horalku v našom batohu. Prísnej kontrole pred vstupom sa nevyhnete. My naše zoznámenie so symbolom zábavy začíname v tematickom parku s názvom Magic Kingdom. Ak sa v médiách objavujú obrázky spájané s Disneylandom, sú práve z tohto parku. Ten je venovaný rozprávkam z dielne Walta Disneyho a môže sa pýšiť svetovým prvenstvom. Je totiž najnavštevovanejším zábavným parkom na svete. V roku 2015 ho navštívilo takmer 20,5 milióna návštevníkov. Je to dvakrát toľko, ako bolo návštevníkov v celom parížskom Disneylande.


Gýč, Mickey Mouse
 a biznis alebo aký je naozaj zábavný stroj na peniaze

Zdroj: Tomáš Vašuta

Rozdelenie v parku bolo jednoduché. Čo atrakcia, to iná rozprávka. Treba však priznať, že do kategórie atrakcia neraz spadali aj návštevníci. Američania akoby strácali zábrany a masky s ušami Mickeyho Mousa nosili tridsiatnici, päťdesiatnici i dôchodcovia. Trocha nás zaskočilo, že v parku je toľko elektrických vozičkárov, až neskôr vychádza najavo, že takýto spôsob dopravy využívajú nielen dôchodcovia, ale aj objemnejší návštevníci. Aby nevyhladli, v prednom košíku si niesli aj desiatu s kolou. Diétnou kolou!


Jedno však treba Američanom uznať, netrpia na defláciu citov. Za pomerne krátky časový úsek sme zažili plač od šťastia, spontánny tanec i požiadanie o ruku (povedala, samozrejme, áno). Je fascinujúce, ako vedia niektorí návštevníci vypnúť a netrápiť sa formou, do ktorej sa neraz nedobrovoľne dostávajú v bežnom živote. A snažia sa tým nakaziť aj ostatných. Presvedčili sme sa o tom aj my pri nákupe občerstvenia v jednom z mnohých obchodov. Objednali sme si a predavačka nám pri platení povedala, že za nás zaplatil pán pred nami. „Nie je to omyl, môžete sa mu poďakovať,“ presviedčala nás obsluhujúca a ukazovala za nás. Nášho dobrodinca sme však zazrieť nemohli. Najmä v zónach s občerstvením bola poriadna tlačenica.


Gýč, Mickey Mouse
 a biznis alebo aký je naozaj zábavný stroj na peniaze

Zdroj: Tomáš Vašuta

Samotné zloženie atrakcií v parku Magic Kingdom je rôznorodé. Svoje si tu nájdu najmenší, ale aj vyznávači adrenalínu, keď je vstup na niektoré atrakcie obmedzený výškou. Okrem zábavy majú niektoré aj edukatívny nádych, keď zaujímavou formou približujú, ako sa menila Amerika či svet v posledných desaťročiach. Asi najväčším ťahákom tohto tematického parku je nočný pochod a ohňostroj. Pochod je však len doménou sobotňajšieho večera, práve vtedy je v parku najviac ľudí.


Že sa niečo chystá, pozorujete už niekoľko hodín pred začiatkom akcie. Uličky v parku sú obohnané páskou a ľudia si v predstihu rezervujú miesta na chodníku. Dozor je v tomto smere nekompromisný, za akýkoľvek presah na dráhu, po ktorej má ísť kolóna svetelných vozov, vás napomenú. Samotný ohňostroj je pritom spojený so svetelnými efektmi a premietaním scén na známy zámok, ktorý je symbolom celej spoločnosti.


Zoo aj bez zvierat

Gýč, Mickey Mouse
 a biznis alebo aký je naozaj zábavný stroj na peniaze

Zdroj: Tomáš Vašuta

„Ja som tento výlet dostala na narodeniny,“ prihovára sa nám asi šesťročná Jasmine oblečená v tričku s podobou Minnie, keď čakáme v rade na šou Festival of the Lion King. Sme návštevníkmi druhého parku Disney Worldu, ktorý nesie názov Disney’s Animal Kingdom Theme Park. Aj keď ho niektoré rebríčky zaraďujú medzi zoologické záhrady, zvierat v ňom až tak veľa nie je. Skôr ide o navodenie atmosféry. Napríklad sekcia Afrika evokuje malú africkú dedinu s typickými ulicami, domami a okolím. V tomto prípade je hlavným lákadlom pavilón levov. Nenájdete v ňom živé zvieratá, ale muzikálové predstavenie. Že nejde len o lacnú estrádu, dokazuje aj nálepka odkazujúca na produkciu Broadway.


Ale vráťme sa k malej Jasmine. Aj ona je ukážkou toho, ako vnímajú Američania Disneyland. Jeho návšteva patrí k tamojšieho koloritu a je asi taká bežná ako u nás návšteva Vysokých Tatier. Aj v ich ponímaní ide o drahú investíciu, aspoň raz za život ju však chcú absolvovať. Napríklad kým v roku 2001 nav­štívilo hlavný park Magic Kingdom necelých 15 miliónov návštevníkov, o 15 rokov ich bolo o vyše 5,5 milióna viac. A určite ich neláka len stretnutie postavičiek v životnej veľkosti.


Gýč, Mickey Mouse
 a biznis alebo aký je naozaj zábavný stroj na peniaze

Zdroj: Tomáš Vašuta

Našou treťou voľbou sú Disney’s Hollywood Studios. Ide o park, ktorý je venovaný filmom z dielne zakladateľa rozprávkovej ríše, prípadne filmov, na ktoré si majiteľ parku kúpil licenciu na prevádzkovanie atrakcie. Fanúšikovia Star Wars určite využijú možnosť previezť sa hviezdnou oblohou na virtuálnej lodi, navštevovaná je aj Show Indiana Jones. Sedíte v akomsi amfiteátri a pred vami sa odohráva natáčanie jednotlivých scén z kultového filmu. Nechýba streľba, výbuchy ani ďalšie akčné scény. Všetko je to sprevádzané emotívnym americkým publikom, ktoré neváha reagovať na akúkoľvek otázku, akciu či vtip.