Extrémne drahý trh
Súčasný trh s firmami vidí ako výnimočne drahý aj Jozef Janov, ktorý založil a spravuje investičnú skupinu Hartenberg s najbohatším Slovákom a českým predsedom vlády v demisii Andrejom Babišom. „Ceny sú najvyššie v histórii. Hovoria o tom aj akciové indexy na svetových burzách,“ hovorí J. Janov s tým, že v Spojených štátoch sa teraz firmy v priemere obchodujú za 12- až 13-násobok prevádzkového zisku EBITDA.
Z trhovej analýzy slovenskej vetvy globálneho poradcu KPMG vyplýva, že aspoň v Európe sú ceny vyšpičkované o niečo menej. Tu sa ustálili na desaťnásobku EBITDA, čo je však tiež vysoká hranica. Pre väčšinu slovenských investorov je to maximálna úroveň, ktorú vôbec neprekračujú.
Vlani bolo celosvetovo uzatvorených viac než 18-tisíc transakcií v hodnote vyše troch biliónov dolárov. Európa hodnotovo s obchodmi medziročne narástla až o 14 percent a pokryla až štvrtinu globálnej hodnoty transakcií. Na Slovensku vlani prebehlo 42 transakcií v hodnote takmer 460 miliónov eur, teda porovnateľné čísla spred vlaňajška.
Najbližšia budúcnosť na svetových trhoch s predajmi a kúpami firiem pritom nemusí byť iná. Ako upozorňuje KPMG, iba globálne private eguity skupiny majú voľné zdroje na nové transakcie na historicky najvyššej hodnote – 1,7 bilióna dolárov.
Trh s podnikmi je taký aktívny ako nikdy hlavne pre výhodné bankové financovanie. Úvery sú veľmi lacné. V priemere je dnes možné odfinancovať bankovým dlhom približne až polovicu transakčnej hodnoty takýchto obchodov.
Trh s podnikmi výrazne podporuje aj pomerné dlhodobý rast na akciových trhoch a tiež stále silná makroekonomická kondícia kľúčových ekonomík.
Predať dáva zmysel
„Všetci si myslia, že sme na vrchole. Ak niekto chce predať, tak na to môže byť tá správna chvíľa,“ hovorí partner KPMG Slovensko Stanislav Šumský, ktorý sa zameriava práve na transakčné poradenstvo.
Nielen investori majú viac peňazí, ale aj majitelia sú ochotní skôr predať. Neláka ich len vysoká hodnota ich vlastných firiem, ale tiež cítia obavy z toho, že po súčasnom vrchole môže čochvíľa prísť opäť k poklesu. Ak si teda podniky nechajú, ich hodnota by s veľkou pravdepodobnosťou išla dole.
„Majitelia firiem majú ešte v živej pamäti roky 2008 i 2009, keď im kríza zo dňa na deň zmazala rastové vyhliadky a často spôsobila aj prepad. Nie každý je tento rozmer pripravený znova riskovať,“ hovorí S. Šumský. Preto ten, kto si chce svoj úspech v podnikaní už viac užiť, ako ho ďalej viesť, radšej predáva.
Ale pozor na skratky, neplatí, že každý predaj firmy prinesie vyššie zisky pre predávajúceho. Aj na dnešnom vrcholovom trhu predá svoju firmu za vyššie násobky iba ten, kto ju odovzdáva kupujúcemu vo výbornej forme. Investori sú stále prísni a chcú firmy s dlhodobým potenciálom.
Nie všetky firmy sa predávajú za vyššie násobky EBITDA. Za tie najvyššie násobky sa predávajú iba firmy, ktoré sú veľké i vysoko ziskové zároveň, majú kvalitný a lojálny manažment a tiež unikátny projekt, ktorý ich odlišuje od iných konkurentov.
V každom prípade, aj KPMG na Slovensku teraz asistuje pri rekordnom množstve transakcií. „Za ostatný rok a pol sme ako hlavný poradca uzavreli pre našich klientov na strane kupujúcich či predávajúcich sedem obchodov a na ďalších viac ako 40 sme pracovali v úlohe poradcu pri finančnom a daňovom due diligence, finančnom modelingu alebo negociácii,“ hovorí S. Šumský s tým, že je to o tretinu viac ako priemer za posledných päť rokov.
Právny poradca pri transakciách Boris Šváby z advokátskej kancelárie Bartošík Šváby tiež hovorí, že posledný rok až dva panuje na domácom trhu s firmami taká veľká aktivita a vysoké ceny ako počas boomu pred nástupom poslednej globálnej krízy. Jeho firma za ostatný rok až dva asistovala pri zhruba 15 obchodoch s firmami i realitnými projektmi.
Súčasné hity na domácom trhu s firmami
Najviac vyhľadávané sektory:
- Teplárne
- lokálne monopoly s menšou, no istou profitabilitou
- Brandové potraviny
- istý odbyt, lebo jesť ľudia nikdy neprestanú
- Zdravotníctvo
- pri starnúcej populácii bude dopyt po zdravotnej starostlivosti čoraz širší
- Školstvo
- čoraz viac Slovákov je ochotných platiť za kvalitné vzdelanie
- najväčší záujem majú investori o základné školy a nejde len o strategických hráčov z cudziny, ale aj domácich finančných investorov
- Poisťovníctvo
- záujem oň sa znova oživuje potom, čo sa očakáva nová vlna konsolidácie poisťovní
- Automotive podniky s vlastným osobitým vývojom
- Logistické sklady
- najziskovejšia súčasť domácej logistiky
- vôbec najväčší domáci deal tu vlani prebehol práve v tomto sektore – išlo o kúpu logistického komplexu Prologis park pri Galante hongkonským CNIC
- Maloobchod s potravinami a so spotrebným tovarom
- zo 42 vlaňajších domácich dealov vzišlo z tohto sektora až osem (na porovnanie, v celom priemysle bolo dealov sedem)
- Podniky vylepšujúce konektivitu
- svet žije čoraz viac online, a preto je dôležitá schopnosť rýchleho a lacného prepájania
Zapadajúce hviezdy nedávnej minulosti:
- Start-upy
- po páde mnohých projektov a stratách investorov nastalo vytriezvenie
- E-shopy
- berú síce priestor tradičným predajniam, no na nich samotných väčšinou zarábajú iba zákazníci, a nie vlastníci
- úspešnejšie sú iba e-shopy s unikátnejšou ponukou