Transparentné ceny PHM znamenajú, že všetci prevádzkovatelia čerpacích staníc musia poskytovať úradom online prístup k cenám na tankovacích stojanoch

Slovensko s otáznikom

Čo poviete na to, keby sme mali centralizovaný informačný systém o cenách PHM aj na Slovensku? „Nemôžeme porovnávať náš trh s trhmi v západnej Európe, kde celkovo transparentnosť je na úplne inej úrovni,“ tvrdí Marián Machalec, konateľ eseročky Smart-logistics. Slovensko ani Česko podľa vyjadrení oficiálnych predstaviteľov o systéme transparentných cien palív neuvažujú.

„Podľa posledných informácií sa Slovensko nechystá pridať ku krajinám, ktoré by poskytovali systém transparentných cien PHM, pretože nie sú súčasťou vnútorného trhu s energiami a plynom,“ konštatuje A. Fekete. Dopĺňa, že na Slovensku síce existujú podobne fungujúce komerčné systémy, ktoré informujú o aktuálnych cenách nafty, ale privítal by aj systém, ktorý by zastrešoval štát a prinášal by rovnaké výhody, ako to robia transparentné systémy v Nemecku či vo Francúzsku.

Súčasná situácia je nepriaznivá tak pre dopravcov, ako aj pre vodičov, pretože transparentné zverejňovanie cien by tlačilo na nižšie ceny PHM pre všetkých šoférov. Čiže nielen nafty pre dopravcov, ale aj benzínu, ktorý využíva väčšina osobných áut. „V Nemecku, ktoré je priekopníkom transparentných cien, spôsobili veľké cenové výkyvy. Pri nafte kolísala cena až o jedenásť centov na liter, čo je zásadná úspora,“ hovorí O. Pavlík.

Na Slovensku by sa ceny PHM mohli zbierať v rámci Národného systému dopravných informácií. Štrnásťmiliónová investícia v súčasnosti sleduje intenzitu dopravy – nehody, zdržania, počasie, meškanie vlakov či pohyb vozidiel údržby. Okrem webstránky nájdete správy aj v aplikácii O doprave.

M. Machalec si, naopak, nemyslí, že štát by mal zasahovať do otvoreného trhu „Slovensko je príliš malý trh na to, aby tu mohla efektívne fungovať trhová súťaživosť a zdravá konkurencia,“ delí sa o názor firiem, ktorým systém transparentných cien nechýba.

Predajcovia sa bránia

Ťažko predpokladať presný scenár, ako by sa vyvíjala situácia po zavedení centralizovaného systému. Záviselo by to od viacerých faktorov – správania zákazníkov pri čerpaní paliva, cenovej politiky predajcov, intenzívnejšieho používania alternatívnych palív. Dosah novinky by bol možno nakoniec podobný ako v Nemecku a ceny by v priebehu dňa zásadne kolísali. „Som presvedčený, že rozhodnutie o zbere a zverejňovaní transparentných cien nie je vôbec o nevôli predajcov, ale o prioritách vlády,“ zmieňuje sa O. Pavlík.

Predajcovia informujú o cenách palív na internetových stránkach alebo cez mobilné aplikácie. „Naša spoločnosť zverejňuje ceny aj v súčasnosti. Na webstránke sú dostupné dokonca pre každú jednu čerpačku,“ radí, ako ušetriť už teraz, hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Aj M. Machalec naznačuje, že v jeho očiach je trh PHM aj bez transparentného sledovania cien rozumne stabilizovaný. „Máme troch veľkých hráčov – Slovnaft, OMV a Shell – a oni určujú ceny. Na opačnom konci sú malé čerpacie stanice. Vo veľkej miere ich vlastnia väčší autodopravcovia, ktorí si týmto vyriešili tankovanie do vlastných vozidiel a ešte umožnili predaj aj menším dopravcom alebo konečným spotrebiteľom.“

Proti štátnemu systému hovorí aj fakt, že benzín či nafta nemusia mať presne tie isté vlastnosti na každej stanici, keďže predajcovia môžu napríklad v prípade benzínu kombinovať rôzne druhy biozložky. „Rovnako tak sa palivá odlišujú aj rôznymi aditívami, čo tiež u niektorých vodičov môže byť dôvodom akceptácie či neakceptácie danej čerpacej stanice bez ohľadu na cenu. Tieto ,nefosílne‘ parametre sa postupne ešte viac skomplikujú v ďalších rokoch, keď sa budú do palív výraznejšie primiešavať aj biozložky druhej generácie,“ upozorňuje M. Senkovič.

Predajcovia motorových palív informujú o cenách na internetových stránkach alebo cez mobilné aplikácie

Vernosť sa oplatí