Ak chce dopravca či bežný vodič ušetriť na slovenských cestách, má na výber viac-menej iba tri možnosti: poskytovateľov palivových kariet a ich online plánovače, ktoré však nepokrývajú všetky čerpacie stanice, webstránky samotných sietí čerpacích staníc a médiá, v ktorých výpovedná hodnota údajov závisí od dobrovoľných hlásení vodičov. Niektorí dopravcovia prahnú po systéme transparentných cien aj na Slovensku, iným takýto servis nechýba.
S vidinou úspory
Zastavili ste sa na benzín, bagetu a kávu na čerpačke pri diaľnici a hoci bageta bola chutná, káva výborná, tankovanie ste si hneď po zaplatení začali vyčítať. Pretože cena benzínu či nafty nebola až taká priaznivá? Kým šoféri súkromných osobných áut najazdia v priemere pár tisíc kilometrov, minú niekoľko stoviek litrov benzínu či nafty ročne a nie sú odkázaní na denné sledovanie cien palív, kamionisti prejdú desiatky tisíc kilometrov a dopravné spoločnosti s väčšou flotilou rátajú ročné kilometre na milióny. Práve firmy by uvítali ďalšiu možnosť úspory na palive.
Náklady na PHM predstavujú dvadsať až tridsať percent celkových prevádzkových nákladov cestných dopravcov. Cenový rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou čerpacou stanicou je naprieč Európou obrovský. Dosahuje až tridsať centov na liter benzínu či nafty.
Na druhej strane, v Nemecku aj na tej istej benzínke môžete počas jedného dňa natankovať dopoludnia alebo v noci s rozdielom aj jedenásť centov na liter.
„Ceny sú najvyššie v noci, znižovať sa začínajú okolo desiatej doobeda a potom postupne klesajú. Najlacnejšie sa tankuje medzi sedemnástou a osemnástou hodinou. V sieťach čerpacích staníc s nižšou cenou nafty zostáva cena na mnohých miestach cez deň konštantne nízka až do ôsmej či desiatej večer,“ vysvetľuje Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.
Velebená transparentnosť
Transparentné ceny PHM znamenajú, že všetci prevádzkovatelia čo i len jednej čerpacej stanice sú povinní poskytovať úradom online prístup k cenám na tankovacích stojanoch. Štát vytvorí IT systém, ktorý vďaka prepojeniu s údajmi čerpacích staníc automaticky zasiela informácie o zmene ceny palív do centrálnej databázy. K nej má prístup široká verejnosť cez prevádzkovateľov aplikácií a plánovačov trás.
Podľa združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia by bol takýto systém určite prínosný najmä z dôvodu znižovania nákladov na prepravu. „Veľkou výhodou je, že systém informuje o cenách na všetkých čerpacích staniciach na území štátu, teda aj na menej frekventovaných,“ myslí si PR manažér Česmadu Andrej Fekete.
Transparentnosť trhu s pohonnými látkami bola dlhý čas iba nemeckým fenoménom. „Je výborné, že sa začínajú pridávať ďalšie krajiny. S dostupnými transparentnými cenami pracujeme a v krajinách, kde nie sú oficiálne zverejňované, sa snažíme zastúpiť systém vlastným sledovaním cien,“ predstavuje pridanú hodnotu služieb O. Pavlík. Investícia do IT riešenia na úrovni štátu je podľa neho v porovnaní s možným prínosom skôr zanedbateľná.
„Motoristi môžu využívať aj elektronické portály ako Natankuj.sk či Benzin.sk, kde sa dajú ceny rôznych čerpacích staníc naprieč Slovenskom či mestom porovnať.“
Hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič naznačuje, že transparentnosť cien PHM v určitej forme už existuje. Zároveň sa pýta, či by nemal potenciálny centrálny portál potom zahrňovať aj ceny energií, telefónnych, bankových služieb a potravín, ktoré sú v súčasnosti monitorované tiež len na komerčných webstránkach.