Číslo na Ficov mobil
Už na jar nasledujúceho roku sa výber zúžil na starý kontinent, kde chcel JLR postaviť vlastný plnohodnotný závod, z ktorého by mohol dodávať vozidlá do celého sveta. Medzi favorizované krajiny sa dostalo Poľsko, Česko a Maďarsko, pričom čoskoro sa ako favorit vykryštalizovala Varšava.
Keď sa už zdalo, že Poľsko má investíciu takmer istú, vstúpilo do hry Slovensko. Poľská strana navyše začala púšťať do médií správy o rokovaní tamojšej vlády s JLR, čo sa podľa informácií denníka Financial Times (FT) z prostredia britskej automobilky stretlo s veľkou nevôľou jej predstaviteľov.
Slovensko sa svoj neskorý vstup do rokovaní snažilo vykompenzovať veľkým nasadením a čo najštedrejšou ponukou. Okrem dotácií vláda ponúkla aj nepriamu podporu a kompletný servis okolo investície, keď prijala zákon o významných investíciách, ktorý umožnil zrýchliť vyvlastňovanie pôdy či vydanie stavebných povolení.
Firma si od roku 2020 dala za cieľ, že všetky jej nové modely budú elektrifikované
Menil sa stavebný zákon, ako aj pravidlá investičnej pomoci či podmienky pri prevode poľnohospodárskej pôdy pod budúcim závodom na stavebné pozemky. Štát zároveň začal proaktívne pripravovať pozemky pre fabriku v nitrianskom priemyselnom parku a podporu prisľúbil nielen automobilke, ale aj jej dodávateľom.
To urobilo podľa FT na predstaviteľov britskej automobilky dojem. Rovnako pozitívne vnímali, keď sa do rokovaní vložil aj vtedajší premiér Robert Fico, ktorý sa s manažérmi JLR stretol v bratislavskom hoteli a dal im číslo na osobný mobil. Za jediný mesiac sa tak Slovensko stalo z outsidera favoritom.
Silná dodávateľská sieť
Začiatkom augusta 2015 podpísal JLR so slovenskou vládou memorandum o zámere umiestniť závod na Slovensku a už o štyri mesiace bola na svete investičná zmluva. V nej sa automobilka zaviazala preinvestovať na Slovensku 1,4 miliardy eur a vytvoriť 2 800 pracovných miest. Fabrika v priemyselnom parku pri Nitre má podľa zmluvy v prvej fáze vyrábať 150-tisíc vozidiel. V pláne je teoreticky aj druhá fáza, ktorá by zvýšila produkciu na 300-tisíc áut, počet zamestnancov na 3 900 a investíciu o ďalších 520 miliónov eur.
„Slovensko sme si vybrali po intenzívnom skúmaní vhodnej lokality na globálnej úrovni. Hlavnými dôvodmi bola rozvinutá sieť dodávateľov s viac ako tristo firmami v krajine a aj to, že prítomnosť konkurenčných závodov ukázala, že Slovensko je miesto, kde je možné vyrábať vysokokvalitné vozidlá,“ hovorí prevádzkový riaditeľ JLR Alexander Wortberg, ktorý stojí na čele slovenskej fabriky.
Jaguar Land Rover Zdroj: Maňo Štrauch
Dodávatelia na Slovensku totiž majú skúsenosti s produkciou pre modely prémiových značiek Porsche a Audi, ktoré vyrába bratislavský závod Volkswagen Slovakia. Rovnako sú zbehlí aj vo využívaní hliníka.
Poľský automobilový priemysel sa, naopak, zameriava na malé autá nižších tried a úžitkové vozidlá, čomu je prispôsobená aj dodávateľská základňa.
Prvým modelom, ktorý bude schádzať z liniek nitrianskej fabriky, je Land Rover Discovery
Prvý modelom, ktorý bude schádzať z liniek nitrianskej fabriky, je Land Rover Discovery. Ten sa dnes vyrába v britskom závode Solihull, no od budúceho roku sa jeho produkcia presunie kompletne na Slovensko. V roku 2020 pribudne na linky aj druhý model, ktorý automobilka zatiaľ nešpecifikovala, no v kuloároch sa hovorí o možnom nástupcovi legendárneho vozidla Defender.
„Môžem potvrdiť, že v horizonte dvoch rokov začneme vyrábať ďalší model, pričom pôjde o vozidlo stojace na modernej hliníkovej platforme s pohonom štyroch kolies. Ale o podrobnostiach je teraz ešte predačasné hovoriť,“ ozrejmuje A. Wortberg.
Britsko-indická automobilka si pritom dala za cieľ, že od roku 2020 budú všetky jej nové modely elektrifikované. Dá sa preto očakávať, že aj nový prírastok pre nitriansku továreň bude mať nejakú formu elektrického pohonu. JLR už vlani požiadal slovenské úrady o povolenie na montáž batériových modulov v Nitre, no finálne rozhodnutie, či a čo sa bude vyrábať, ešte nepadlo.
Príchod aj expanzia
Príchod JLR naštartoval aj dodávateľov. Prišli jednak noví, ako napríklad španielsky dodávateľ lisovaných štrukturálnych komponentov z hliníka Gestamp. Ten postavil v tesnej blízkosti automobilky nový závod za viac ako 133 miliónov eur, v ktorom zamestná vyše dvesto ľudí. Viacerí existujúci dodávatelia ako Plastic Omnium, Lear alebo Matador Automotive Vráble zase expandujú.
Jaguar Land Rover Zdroj: Maňo Štrauch
V tesnom susedstve nitrianskej automobilky developer ProLogis vybudoval nové haly pre viacerých dodávateľov. „Chceme vytvoriť klaster, kde budeme mať našich dodávateľov blízko. Je to výhodné z hľadiska nižších logistických nákladov, väčšej flexibility dodávok či vyššej kvality,“ vraví A. Wortberg.
Vzhľadom na plány na elektrifikáciu portfólia by však JLR privítal väčšiu aktivitu Slovenska v tejto oblasti. Zatiaľ totiž podľa neho nie je v krajine veľa dodávateľov, ktorí by mali skúsenosti a schopnosti s dodávkami dielcov pre elektrické vozidlá. „Ide pritom o dôležitý faktor pri rozhodovaní o našich ďalších investíciách. Vidíme totiž, že niektoré okolité krajiny sú v téme elektromobility aktívnejšie a úspešnejšie ako Slovensko,“ myslí si A. Wortberg.