Rozhodnutie britsko-indickej automobilky Jaguar Land Rover (JLR) spred troch rokov postaviť svoj nový závod za 1,4 miliardy eur na Slovensku vyvolávalo už od začiatku rozporuplné reakcie. Jedno je však isté. Slovensko získaním investície automobilky z prémiového segmentu potvrdilo svoju povesť jednej z najlepších adries v automobilovom priemysle na svete.
No kým pri lákaní automobilky predviedli politici a úradníci úctyhodný výkon, keď doslova na poslednú chvíľu dokázali zvrátiť rozhodnutie firmy v prospech Slovenska, pri príprave podmienok a infraštruktúry na zvládnutie takej veľkej investície v čase konjunktúry už zaostali.
Od problémov k rekordom
Pred desiatimi rokmi by si nikto neodvážil tipnúť, že ikonické britské značky Jaguar a Land Rover budú musieť už o pár rokov hľadať nové výrobné lokality vo svete, aby uspokojili rastúci dopyt zákazníkov. V roku 2008 to boli stratové značky, s ktorými sa už od prelomu milénia trápila americká automobilka Ford. Keď sa aj tá dostala do krízy, rozhodla sa Jaguar a Land Rover predať vtedy neznámej indickej automobilke Tata Motors.
Jaguar Land Rover Zdroj: Maňo Štrauch
Napriek pochybnostiam sa zo zatracovaného spojenia stal nevídaný úspech porovnateľný azda len s oživením švédskeho Volva pod krídlami čínskej skupiny Geely. V priebehu troch rokov sa automobilka JLR stala najziskovejšou časťou Tata Motors.
Investor roka je ocenenie, ktoré týždenník TREND udeľuje v spolupráci s KPMG ako partnerom projektu. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním takisto aj osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra a čitatelia TRENDU a TREND.sk.
Profily nominovaných uverejňujeme postupne od 16. augusta. Hlasovanie v 3. ročníku ankety bude spustené 17. októbra a skončí sa 30. októbra. Víťaza vyhlásime 6. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2018.
Indovia zoškrtali náklady, najali skúsených nemeckých manažérov a masívne investovali. Predaje JLR začali rásť podporené dopytom po SUV modeloch značiek Land Rover a Range Rover predovšetkým v Číne. V minulom roku automobilka opäť prepisovala historické tabuľky, keď celosvetovo predala rekordných 621-tisíc vozidiel. Išlo v poradí už o ôsmy rok kontinuálneho rastu.
Rastúci dopyt však vytvoril tlak na trojicu domácich závodov automobilky v Spojenom kráľovstve, ktoré sa dostali na hranu svojich kapacít. JLR rozhodol o výstavbe dvoch nových závodov v Číne a Brazílii, ktoré však boli určené predovšetkým na pokrytie dopytu na tamojších lokálnych trhoch. Automobilka sa istý čas pohrávala aj s myšlienkou postaviť novú fabriku v Saudskej Arábii vzhľadom na blízkosť k lukratívnym trhom Stredného východu. Z nápadu zišlo a v novembri 2014 začal JLR skúmať dve alternatívy – či postaviť nový závod v Severnej Amerike, alebo v strednej či vo východnej Európe.
Fakty o investícii Jaguar Land Roveru
Jaguar Land Rover Zdroj: Maňo Štrauch
Zámer
- výstavba nového závodu na výrobu prémiových vozidiel s celohlínikovou karosériou
Výška investície
- 1,4 miliardy eur
- 2 800 nových pracovných miest
Prínosy
- jedna z najväčších investícií v automobilovom priemysle v Európe za ostatnú dekádu posilní hospodársky rast Slovenska a zvýši imidž krajiny ako top výrobnej lokality aj pre prémiové automobilky