Hľadanie práce je ťažšou úlohou než pred rokom. Počet nových pracovných ponúk v Spojených štátoch tento mesiac oproti aprílu 2022 klesol o 15 percent. Zdvojnásobil sa aj počet firiem, ktoré nebudú prijímať toľko čerstvých absolventov vysokých škôl ako predtým. Podľa agentúry Bloomberg to vyplynulo z nedávneho prieskumu americkej Národnej asociácie vysokých škôl a zamestnávateľov (NACE).
Zhruba trom zo štyroch budúcich absolventov spôsobuje súčasný stav ekonomiky obavy. Niektorí z nich sa preto začínajú obzerať aj po práci v odbore, ktorý neštudovali. Prieskum marketingovej firmy Semrush odhalil, že mnohí z nich sú z pohovorov v strese. Akým otázkam sa v tejto situácii vyvarovať, sa na internete snažilo od marca 2022 vygoogliť šesťkrát viac ľudí.
Väčšina pritom zabúda na to, že pohovor neslúži iba zamestnávateľom. Výkonný riaditeľ NACE Shawn VanDerziel odporúča pýtať sa veľa otázok. Kandidát tým ukáže, že má o pozíciu naozaj záujem. Zároveň tým získa cenné informácie o veciach, ktoré sú preňho dôležité. Môže sa napríklad opýtať na možnosti kariérneho rastu či poskytovanie spätnej väzby.
Toto je osem najlepších otázok, ktoré sa kandidáti môžu na pohovore opýtať:
- Ktorú jednu vec by ste na svojej práci zmenili?
- Ako pristupujete k hodnoteniu výkonu zamestnancov?
- Myslíte, že sa politika firmy v oblasti práce z domu zmení?
- Majú zamestnanci pracujúci z domu rovnaké pracovné príležitosti ako ľudia, ktorí do práce dennodenne dochádzajú?
- Ako sa na tejto pozícii dokážem naučiť novú zručnosť?
- Aké sú moje možnosti kariérneho rastu?
- Čím sa vaša firma odlišuje od ostatných?
- Viete mi na príklade vysvetliť vašu firemnú kultúru?
Kandidáti by sa počas prvého kola pohovorov mali pýtať najmä otázky týkajúce sa spoločnosti. V ďalších kolách už môžu byť konkrétnejší a pokúsiť sa vyzistiť, aká bude ich náplň práce či v akom tíme budú. Kariérni poradcovia radia, aby sa nedali odbiť neurčitými odpoveďami a trvali na podrobnostiach.
Problematickou oblasťou sa v posledných mesiacoch stala najmä práca z domu. Firmy k nej pristupujú rôzne, a tak je dobré vyjasniť si túto otázku hneď na začiatku. Až traja zo štyroch absolventov vysokých škôl majú záujem o prácu vo firme, ktorá im umožní pracovať aj z domu. Až polovica by odignorovala ponuky, ktoré túto možnosť neponúkajú.
Kariérna poradkyňa Amy Feindová Reevesová radí, aby si kandidáti so zamestnávateľmi vopred vyjasnili, ako u nich hybridný spôsob práce funguje a či neplánujú zmeny.
Na plat by sa nádejní zamestnanci mali pýtať až v poslednom kole. Ideálne však vtedy, keď zamestnávateľa ohúria natoľko, že im ponúkne miesto vo firme.