Ľudia často kladú prácu na prvé miesto a zanedbávajú vlastné blaho. Vytvorenie harmonickej rovnováhy medzi prácou a súkromným životom je kľúčové nielen pre zlepšenie fyzického, emocionálneho a duševného zdravia, ale aj dosahovanie kariérnych úspechov.
Zamestnávatelia, ktorí umožňujú zamestnancom pracovať z domu alebo nastaviť flexibilné pracovné rozvrhy, prispievajú k lepšej rovnováhe medzi prácou a súkromím. „Firmy tak môžu ušetriť na nákladoch, mať menej absencií a tešiť sa z lojálnejšieho a produktívnejšieho pracovného kolektívu,“ vysvetlil kariérny expert Chris Chancey z Amplio Recruiting.
Portálu Business News Daily prezradil osem tipov, ako dosiahnuť lepšiu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom:
1. Dokonalá rovnováha neexistuje
Nesnažte sa vytvoriť dokonalý, ale realistický harmonogram. Niektoré dni sa viac sústreďte na prácu, zatiaľ čo iné dni budete mať viac času a energie na koníčky alebo rodinu. Rovnováha sa dosahuje postupne. Nie každý deň musí byť dokonalý.
2. Nájdite prácu, ktorú milujete
Kariéra by pre vás nemala byť utrpením. Ak svoju prácu nenávidíte, nikdy nebudete šťastný. Nemusíte milovať každý jej aspekt, no musí byť dostatočne vzrušujúca, aby ste ráno nevstávali s nechuťou.
3. Uprednostnite zdravie
Celkové fyzické, emocionálne a duševné zdravie by malo byť vašou hlavnou prioritou. Ak trpíte úzkosťou alebo depresiou a myslíte si, že by vám prospela terapia, zaraďte ju do harmonogramu, aj keby ste mali odísť z práce skôr. Ak bojujete s chronickým ochorením, nebojte sa zavolať do práce a ostať doma, keď sa vám zdravotne priťaží.
4. Nebojte sa vypnúť
Prerušenie kontaktu s vonkajším svetom vám umožní načerpať novú energiu po týždni plnom stresu. Niekedy stačí málo – napríklad meditovať alebo čítať si knihu počas rannej cesty vlakom či autobusom namiesto kontrolovania pracovných e-mailov.
5. Vezmite si dovolenku
Ak potrebujete na chvíľu úplne vypnúť a neriešiť prácu, zoberte si dovolenku. Či už pôjde o jednodňový výlet do prírody alebo dvojtýždňový výlet na Bali, je dôležité zastaviť sa a dobiť energiu.
6. Nájdite si čas pre seba a blízkych
Aj keď je práca dôležitá, nemal by sa okolo nej točiť celý váš život. Boli ste dôležitou súčasťou spoločnosti aj predtým, než ste túto pozíciu prijali, a preto by ste mali z času na čas uprednostňovať aktivity alebo koníčky, ktoré vás robia šťastnými.
7. Stanovte si hranice a pracovné hodiny
Stanovte pre seba a kolegov hranice, inak riskujete vyhorenie. Keď odídete z kancelárie, nemyslite na nadchádzajúce projekty či e-maily. Pouvažujte nad pracovným mobilom a počítačom, ktoré by ste mohli vo voľnom čase vypínať.
8. Stanovte si ciele a priority
Stanovte si dosiahnuteľné ciele a venujte väčšiu pozornosť manažmentu času. Spíšte si zoznam povinností a odstráňte z neho tie zbytočné. Určte, kedy ste najproduktívnejší, a vyhraďte si tento čas na vykonávanie najdôležitejších pracovných úloh. Vyhnite sa kontrole e-mailov a telefónu každých päť minút, pretože to znižuje produktivitu. Ak sa vám ju prostredníctvom manažmentu času podarí zvýšiť, ostane vám viac času na oddych a koníčky.