Keďže kúpu vlastného bývania si môže dovoliť čoraz menej mladých, generácia Z a mileniáli sa museli poobzerať po cenovo dostupnejšom symbole spoločenského postavenia. Po novom sa ním stal obsah nákupného košíka.
Raňajkové cereálie za 50 eur či zemiakové lupienky za 40 eur možno na prvý pohľad pôsobia dystopicky, no podľa Business Insideru ide ešte stále o lacnejší vrtoch, než je kabelka za dvetisíc eur či nový iPhone. Expertka Andrea Hernándezová hovorí o príchode novej verzie „rúžového efektu“. Ide o ekonomickú teóriu, podľa ktorej spotrebitelia počas ekonomických kríz míňajú peniaze na cenovo dostupné luxusné tovary, akým je rúž.
Mileniáli a generácia Z v prieskume konzultačnej firmy McKinsey prezradili, že potraviny sú hlavnou kategóriou, na ktorú plánujú míňať peniaze. Umiestnili sa dokonca vyššie než reštaurácie, cestovanie a fitness. Niektorí dvadsiatnici majú dve až tri zamestnania, len aby si mohli dovoliť nakupovať v obchodoch Erewhon.
Tento americký reťazec s luxusnými potravinami je známy predraženými smoothie nápojmi za 19 dolárov, ktoré pomáhajú navrhovať celebrity ako Kourtney Kardashianová či Katy Perryová.Mladí chcú kúpou potravín, ktoré na sociálnych sieťach propagujú známe osobnosti, ukázať, že majú peniaze na to, aby sa o zdravie starali rovnako dobre ako ich idoly.
Z hľadiska predajov možno takisto hovoriť o veľmi úspešnej podnikateľskej stratégii. Zisky Erewhonu totiž v roku 2023 dosiahli úroveň zhruba 171 miliónov dolárov. Jeho ročné tržby na meter štvorcový sú štvornásobne vyššie než u iných obchodov s potravinami.
Vzhľadom na to, že náklady na bežné potraviny za posledné roky výrazne stúpli, môže nový trend mladých pôsobiť trochu mätúco. Štvrtina respondentov v májovom prieskume CreditKarma uviedla, že už počas dňa vynechali jedno z jedál, aby ušetrili nejaké peniaze. Niektorí príslušníci generácie Z sa so stúpajúcimi cenami zmierili po svojom a začali uprednostňovať zdravé a drahé potraviny. V nedávnom prieskume YouGov pre reťazec obchodov Whole Foods až 70 percent respondentov z generácie Z uviedlo, že sú za vysokokvalitné potraviny ochotní zaplatiť viac.