S rastúcim počtom práceneschopnosti v Nemecku siahajú zamestnávatelia po nástrojoch, aby motivovali zamestnancov chodiť do práce. Odmeny za prítomnosť sú ale problematické – najmä preto, že motivujú k tzv. presenteeizmu (byť v práci aj počas choroby), čo môže viesť k šíreniu nákaz, píše Bloomberg. Fakt, že firmy zvažujú takéto extrémne opatrenia, vypovedá o závažnosti krízy pracovnej sily, ktorá zasiahla najväčšiu ekonomiku Európy.

Kombinácia zvýšených respiračných infekcií po pandémii a zhoršujúceho sa duševného zdravia spôsobila, že absencie dosiahli najvyššiu úroveň v histórii od zjednotenia. To brzdí hospodársky rast, prehlbuje nedostatok pracovnej sily a zvyšuje záťaž na podniky aj zhruba jednu tretinu zamestnancov, ktorí do práce pravidelne prichádzajú.

Narastajú podozrenia, že niektorí zamestnanci ostávajú doma, aj keď nie sú chorí, a to vďaka štedrým nemocenským dávkam a pravidlám z obdobia pandémie, ktoré uľahčujú nahlásenie práceneschopnosti cez telefón.

Situácia v Nemecku je výrazne odlišná od toho, čo sa deje v USA, kde krajina stále nezaručuje platené voľno chorým a kde si pracovníci v priemere vezmú len niekoľko dní voľna ročne. V Nemecku sa tento údaj zvýšil na aspoň 15 dní na jedného zamestnanca, pričom niektoré odhady uvádzajú čísla blízko 20 dní. Toto je jedno z najvyšších čísel v Európe. Ak by bola prítomnosť v práci lepšia, Nemecko by sa mohlo minulý rok vyhnúť recesii, tvrdia ekonómovia.

Manažéri Volkswagen zvažujú prvýkrát zatváranie závodov a nútené prepúšťanie, pričom varovali, že približne desať percent pracovníkov na výrobných linkách je neprítomných. Toto číslo je viac než dvojnásobkom očakávanej úrovne a automobilku to stojí miliardu eur ročne.

Car,Detailing,Series,:,Closeup,Of,Hand,Coating,Black,Car
Neprehliadnite

Pýcha nemeckého priemyslu najväčšiu európsku ekonomiku teraz zaťažuje

Tesla experimentuje s netradičným riešením: bonusom až tisíc eur za pravidelnú prítomnosť v práci. Zatiaľ je tento pilotný program obmedzený na 100 zamestnancov, uviedol v júni pre Handelsblatt manažér závodu André Thierig, pričom dodal, že na získanie plnej sumy musia pracovníci dosiahnuť aspoň 95-percentnú prítomnosť.

Tesla nie je jediná. Dopravná spoločnosť KVG v meste Kiel vypláca vodičom autobusov bonus až 250 eur štvrťročne za dobrú dochádzku. Plnú sumu dostanú za 100-percentnú prítomnosť, zatiaľ čo zamestnanci, ktorí si vezmú tri alebo štyri dni voľna, majú polovicu.

Platiť ľuďom navyše za plnenie si zmluvných záväzkov môže spôsobiť znehodnotenie pracovných vzťahov, kaziť atmosféru na pracovisku a spôsobiť neplánované následky, pripomína Bloomberg a uvádza príklad: keď učňom v nemeckom reťazci supermarketov ponúkli stimuly na dochádzku, absencia vzrástla o približne 50 percent, pretože vďaka extra peniazom bolo výhodnejšie vyhýbať sa práci.

Ďalšie dôležité správy

White,Clean,Cars,On,A,Parking,Lot,In,Sunny,Summer
Neprehliadnite

Šestica najväčších európskych výrobcov áut nesiaha ani na polovicu trhovej hodnoty Tesly