Ľudia pracujúci v priestoroch firiem venujú oproti svojim kolegom pracujúcim z domu o 25 percent viac času aktivitám kariérneho rozvoja. Podľa agentúry Bloomberg to vyplynulo z nového výskumu ekonómov, ktorí od nástupu pandémie skúmali vplyv práce na diaľku.

Zamestnanci dochádzajúci do práce trávia mentorovaním svojich kolegov týždenne až o 40 minút viac než ľudia pracujúci z domu. Navyše venujú o 25 minút viac formálnej odbornej príprave a k tomu si ešte zvyknú vyhradiť ďalších 15 minút na profesionálny rozvoj a vzdelávanie.

Štúdie výskumnej skupiny WHF Research sa zúčastnilo 2 400 Američanov pracujúcich z domu, pričom jej výsledky môžu generálnym riaditeľom bánk, akými sú JP Morgan Chase či Morgan Stanley, slúžiť ako dôkaz pre ich tvrdenia. Už dlho totiž argumentujú, že zamestnanci, najmä mladšia generácia, musia do práce dochádzať oveľa častejšie, ak majú z hľadiska rozvoja stíhať držať krok so svojimi skúsenejšími kolegami.

Práve banky z Wall Street stoja na čele snáh, ktorých cieľom je dostať ľudí späť do kancelárií. Ich iniciatívy však často narážajú na odpor zamestnancov. Tí totiž žiadajú viac flexibility. Keďže je trh práce napätý, firmy zvyknú situáciu riešiť kompromisom a zavádzajú akési hybridné pracovné harmonogramy. Podľa výskumu sa toto nové usporiadanie vzťahuje na takmer polovicu ľudí pracujúcich z domu.

Hoci zamestnávatelia bijú na poplach a snažia sa poukázať na dôležitosť osobného mentoringu a profesionálneho rozvoja, svoje argumenty doteraz veľmi nemali čím podporiť. Ešte donedávna sa zvykli odvolávať na fenomén, keď sa zamestnanci stretli pri dávkovačoch vody či v kuchynke a začali si medzi sebou spontánne vymieňať rady a nápady. Teraz sa však zamestnávatelia môžu oprieť o výskum WHF Research a ďalšie dve štúdie.

Podľa prvej z nich by práca z domu mohla pre mladších zamestnancov negatívne ovplyvniť nadobúdanie zručností. Tí sa toho podľa vedcov najviac naučia práve v práci, pričom ťažia aj z akejsi ľudskej blízkosti, ktorá s tým súvisí. Pri druhej štúdii vedci zistili, že zamestnanci, ktorí so svojimi manažérmi častejšie komunikujú tvárou v tvár, sa dočkajú povýšenia skôr než ich kolegovia pracujúci z domu.

Ďalšie dôležité správy

Peter Bobčík - manažér na oddelení People Advisory Services EY na Slovensku.
Neprehliadnite

Firmy sa snažia znižovať náklady, ale nemali by poľaviť ani v motivácii zamestnancov