Dva roky pracovníci uprednostňovali takzvaný „tichý odchod z práce“, ku ktorému ich viedol odpor k dnešnej pracovnej kultúre zameranej na zarábanie peňazí na úkor zdravej rovnováhy medzi prácou a súkromným životom.
Už dlhší čas sa na pracovisku začína objavovať nový druh zamestnancov, píše portál CNBC. Dekan Bayes Business School a profesor organizačného správania André Spicer ich nazval „hlučnými pracovníkmi“.
Nápadnosť pred výsledkami
Podľa koučky v oblasti vedenia a odborníčky na pracovné prostredie Nicole Priceovej možno hlučných pracovníkov ľahko rozpoznať – nevidno po nich veľa vykonanej práce aj napriek tomu, ako veľa o nej hovoria. „Používajú rôzne metódy sebareprezentácie, veľa hovoria o tom, čo robia alebo plánujú robiť, namiesto toho, aby sa naozaj pustili do práce,“ dodala Priceová.
Niektorí ľudia zvyknú o svojich úspechoch hovoriť preto, lebo im chýba sebavedomie alebo trpia komplexmi. Ich motiváciou môžu byť aj odmeny a uznanie okolia, a nie pocit vnútorného uspokojenia z práce samotnej. Sebareprezentáciou sa potom na seba snažia upozorniť, aby tým tieto odmeny prilákali.
Pokles morálky
Správanie hlučných pracovníkov sa ich kolegom nemusí vôbec páčiť. Štúdia z roku 2021 zistila, že sebareprezentácia v rámci tímov môže oslabiť ich súdržnosť. Hluční pracovníci totiž dokážu vytvoriť také pracovné prostredie, kde sa viac cení nápadnosť než skutočné výsledky. To môže demotivovať zamestnancov, ktorí za seba radšej nechajú hovoriť svoju prácu, uviedla Priceová.
Na pracovisku môže začať prevládať súťaživosť namiesto spolupráce. Dôsledkom môže byť nerovnováha medzi úsilím a uznaním, čo by mohlo negatívne ovplyvniť morálku tímu.
Ako si s nimi poradiť?
Aj keď môžu byť hluční pracovníci otravní, je dôležité stanoviť hranice, poradila kariérna expertka Vicki Salemiová. Podľa Priceovej toto správanie z pracovísk tak skoro nemizne preto, lebo ho vedenie zvykne odmeňovať a chváliť.
„Manažéri sa môžu napríklad uistiť, že budú všetci členovia tímu hodnotení na základe ich skutočného výkonu, a nie schopnosti presadiť sa,“ vysvetlila. Vďaka tomu sa každý zamestnanec zameria na výkon práce. Priceová prezradila tri stratégie, ako si s hlučnými pracovníkmi poradiť:
1. Oceňte úsilie, nie divadlo
Chod podniku často zabezpečuje práca, o ktorej len málokto vie. Vedúci by sa mali naučiť rozpoznať prínos ľudí, ktorí sa svojou prácou nemusia chváliť všade, kam prídu. Zamestnanci tak budú vedieť, že pre firmu je hodnotnejšia skutočná produktivita a výsledky, nie iba nápadnosť.
2. Pochopte rôzne pracovné štýly
Niektorí ľudia sú hlučnejší, iní zas tichší a viac sa sústreďujú na svoje povinnosti. Dobrý tímlíder by mal oceniť a uznať oba prístupy, keďže rôzne štýly práce môžu prispieť k vyššej efektivite tímu.
3. Komunikujte a poskytujte spätnú väzbu
Ak si vedenie všimne člena tímu, ktorý neustále zdôrazňuje svoju prácu viac než skutočné výsledky, malo by sa s ním o tom porozprávať, poradila Priceová. Dobrou voľbou je poskytnúť konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá podporuje rovnováhu medzi sebareprezentáciou a produktívnou prácou. Týmto spôsobom vedenie pomáha nielen jednotlivcovi, ale aj celému tímu.