Generácia Z mení pracovné prostredie mnohými spôsobmi. Kladie napríklad oveľa väčší dôraz na rovnováhu medzi pracovným a osobným životom a už vôbec nemá záujem pretekať sa s niekým o vyššiu pozíciu. Po novom verejne odmieta aj korporátny žargón.
Platformy LinkedIn a Duolingo v roku 2023 uskutočnili prieskum, ktorého sa zúčastnilo 1 016 zamestnancov vo veku od 18 do 76 rokov. Až 48 percent respondentov z generácie Z a mileniálov malo v práci pocit izolácie, pretože odmietali používať zastaraný spôsob vyjadrovania typický pre administratívne pozície. Ide napríklad aj o používanie slovných spojení ako „mať veľké oči“, „brnkačka“ či „čert ako diabol“, ktorých významu často nerozumejú.
Zhruba 60 percent zástupcov generácie Z a mileniálov má pocit, že kolegovia hovoria, akoby prišli z inej planéty. „Mladšie ročníky registrujú tieto frázy a uvedomujú si, že ich zrejme vymyslel niekoho starý otec pred 70 rokmi a odvtedy sa používajú,“ vysvetlila Business Insideru personalistka a TikTokerka Emily Durhamová. Generáciu Z a mileniálov už podľa nej unavilo predstierať, že sa im kancelársky žargón páči.
Ide iba o jeden zo spôsobov, ktorým mladšie ročníky bojujú proti zaužívaným praktikám na pracovisku. Na vlastné oči totiž videli, že za ich dodržiavanie nedostanú žiadnu odmenu. „Zmení to vaše hodnoty,“ dodala Durhamová. Na ich čiernu listinu sa navyše dostal už aj korporátny spôsob rozprávania, pre ktorý je typický pasívno-agresívny, povýšenecký tón hlasu.
Satirizovanie zaužívaných pracovných trendov je podľa Durhamovej znakom toho, že generácia Z začína aktívne meniť budúcnosť pracovného sveta. Odmietanie niektorých návykov je podľa nej dobrou správou, pretože mnohé môžu v ľuďoch, ktorí sú v korporátnom prostredí noví alebo menej zorientovaní, vyvolávať pocity izolácie. Generácia Z ale riskuje, že jej uvoľnenejšie správanie urazí niektorých manažérov „zo starej školy“, keďže firmy ešte neprešli potrebným vývojom.