Až dve tretiny slovenských firiem čelia problému zvýšenej fluktuácie zamestnancov. Vyplynulo to z prieskumu personálnej agentúry Grafton, ktorá mapovala najčastejšie dôvody odchodov zamestnancov a možnosti, ako toto riziko minimalizovať.
Podľa výsledkov prieskumu rekordne nízka nezamestnanosť a vysoký dopyt po pracovníkoch nielenže tlačia nahor mzdy, ale dávajú zamestnancom odvahu poobzerať sa po lepších pracovných príležitostiach.
„Fluktuácia predstavuje problém pre 67 percent personalistov v slovenských firmách,“ uviedla marketingová riaditeľka Grafton Jitka Kouba. Medzi hlavné dôvody odchodov patrí lepšia finančná ponuka od iných zamestnávateľov. Za lepšou finančnou ponukou odchádzajú viac než dve tretiny zamestnancov na Slovensku. Personalisti však tento dôvod pripisujú len asi polovici odchádzajúcich pracovníkov.
Prieskum tiež ukázal rozdielne pohľady na otázku spätnej väzby, vzťahov s nadriadenými, príležitostí na vzdelávanie a odborný rast, ako aj mieru flexibility pracovného času a možnosť využívať home office. „Vzťahy na pracovisku sú dôležitým faktorom, skoro tretine respondentov nevyhovovalo správanie ich šéfa a viac než štvrtina uviedla neuspokojivé vzťahy s kolegami,“ doplnila Kouba.
Napriek tomu, že 72 percent firiem tvrdí, že pravidelne porovnávajú mzdy s konkurenciou, až 70 percent zamestnancov odchádza z dôvodu vyššej mzdy inde. Takisto, hoci 57 percent zamestnávateľov verí, že podporujú tímovú atmosféru a 48 percent vykonáva prieskumy spokojnosti zamestnancov, 32 percentám zamestnancov nevyhovuje spávanie ich šéfa a 27 percent uvádza neuspokojivé vzťahy s kolegami.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že prevažná väčšina zamestnancov by si svoju výpoveď rozmyslela, keby im súčasný zamestnávateľ okamžite zvýšil mzdu. Napriek tomu, k takémuto kroku pristúpi len 15 percent firiem.
Udržať si súčasného zamestnanca sa oplatí
Riziko výpovede je v mnohých prípadoch možné odvrátiť. Avšak to, čo by mohlo zamestnanca presvedčiť, aby stiahol svoju výpoveď a to, čo spoločnosti v takejto situácii skutočne urobia, sa diametrálne líši.
„Prevažná väčšina zamestnancov by od výpovede upustila v prípade, ak by im súčasný zamestnávateľ okamžite zvýšil mzdu. K tomuto kroku však pristúpi iba 15 percent firiem. Tie sa v tejto situácii skôr snažia vysvetliť zamestnancovi výhody súčasnej pracovnej pozície, čo v skutočnosti presvedčí len minimum ľudí,“ konštatuje na záver marketingová riaditeľka personálnej agentúry Grafton.
Nájdenie nového kolegu a jeho zapracovanie je totiž časovo aj finančne podstatne nákladnejšie než udržanie si toho súčasného. „Nejde pritom len o náklady na nábor nového pracovníka a jeho zaškolenie, ktoré môžu dosiahnuť rádovo stovky eur. Ak k tomu pripočítame aj mzdu nového zamestnanca za prvé štyri mesiace, čo je priemerný čas na zaškolenie a zapracovanie každého nováčika, dostaneme sa na čiastku prevyšujúcu 10-tisíc eur,“ vypočítava Jitka Kouba.
Preto je podľa nej určite vhodné zvážiť, či namiesto tohto výdavku nie je zmysluplnejšie investovať do súčasného, už zapracovaného a dobre fungujúceho zamestnanca – či už formou zvýšenia jeho mzdy, pridania benefitov alebo formou ponuky profesijného rozvoja.