Obnova lokálnej produkcie
„Chceme konkurenciu. Prečo? Hoci sú v rámci jedného regiónu dve-tri farmy, stále si vedia rozložiť produkciu tak, že si skôr pomáhajú. A zákazníci majú širšiu ponuku. Ak pribudne viac zákazníkov, môže vznikať viac fariem a guľa sa nabaľuje. Je to bežná prax v zahraničí,“ tvrdí Filip.
Zahraničné trendy sleduje s Luciou už niekoľko rokov. O USA mal pôvodne skreslenú predstavu. Myslel si, že tam všetci nakupujú len plastové pocukrované chleby zo supermarketov.
Ale keď objavil videá od amerických farmárov, padla mu sánka. „Majú tam vybudovanú silnú infraštruktúru farmárskych tržníc, je tam priamy kontakt farmárov s domácnosťami či reštauráciami. Je úplne bežné, že pri každom veľkom či menšom meste sú farmy, ktoré sú podporované miestnou komunitou. Veľa z nich je postavených na koncepte Community Supported Agriculture (CSA), teda komunitou podporovaného poľnohospodárstva. Ako sú Američania zvyknutí dávať desať percent na charitu, tak raz ročne dávajú peniaze aj farmárom. Tí majú tým pádom rozpočet na začiatku sezóny, aby si vedeli pokryť celoročné náklady.“
Koncept CSA pochádza z Japonska, kde po druhej svetovej vojne spustili národný program obnovy lokálnej produkcie. Ale ten návyk u obyvateľov tam bol podľa Filipa už pred vojnou. „Domácnosti bežne dávajú na začiatku roka farmárom peniaze a farmy sa potom o domácnosti starajú celú sezónu. Odtiaľ sa koncept dostal do Austrálie, USA či Kanady a postupne prešiel do Európy,“ vysvetľuje Filip. „Toto nám príde natoľko prirodzené, že veríme, že sa to uchytí aj u nás.“