V slovenských podmienkach
„Nechceme používať slovo podpora, ale predplatné. Nie je to produkt, je to služba. Máme aktuálne 70 sezónnych odberateľov a robíme pre nich týždenné sezónne boxy, sedem až dvanásť druhov zeleniny počas 30 týždňov v roku. Tento koncept sme obohatili aj o osvetu, pomáha nám napríklad šéfkuchár Michal Kordoš s ktorým točíme videá, ako čerstvú úrodu spracovávať do pokrmov či domácich potravín. Počas sezóny totiž odberatelia dostanú viac ako 80 druhov zeleniny a byliniek či jedlých kvetov. A tak im prikladáme návod na použitie a udržujeme s odberateľmi priamy kontakt počas celého roka,“ hovorí Filip.
Poznamenal, že sa nevyhýbajú ani reštauráciám. „Po skúsenosti však spolupracujeme len vtedy, ak príde šéfkuchár priamo na našu farmu, pozrie sa, overí si, či sme organickí a poctiví, a individuálne sa dohodneme na spolupráci. Nie sme distribútori, sme pestovatelia s limitovanou produkciou.“
Spoluprácu s reťazcami však vylúčil. Skúsili to. Produkciu dodali, ale keď zrazu neprichádzali ďalšie objednávky, išli sa pozrieť priamo na miesto. „Zrazu sme našli naše pestrofarebné zväzky mrkvy niekde v rohu. Bolo to tak naukladané, že cez vňať nebolo tú farebnosť vôbec vidieť. Bolo to už vyschnuté, škaredé a bola tam naša značka. Tým pádom som si uvedomil, že nám to robí zlú reklamu.“
Problém nevidí v reťazci ako takom, ale v manažérovi, ktorý nejavil záujem o jedinečný produkt. „Každopádne je tu riziko a ak na to nemáme dosah, tak radšej predávame priamo domácnostiam.”
Tržnice tiež nie sú cesta. Zistili, že buď v malých poctivých tržniciach ohrozia príjmy zabehnutým pestovateľom – ich známym, alebo pri väčších tržniciach narazili na byrokratický proces. Kým by sa dostali k stánku v tržnici s obchodníkmi, trvalo by to aj dva mesiace. „Ak má nejaký farmár toho veľa a chce ísť predávať na tržnicu, má problém sa tam dostať,“ konštatuje Filip. Nechcú teda bojovať o stále miesto v tržnici, radšej budú rozvážať alebo hostiť zákazníkov priamo na ich farme.