Onedlho čaká školy veľký návrat žiakov a študentov späť do lavíc. Učitelia preto už riešia prípravu na nový školský rok. Do toho spadá tvorba učebných plánov či chystanie učební a odborných pomôcok.
Vyskladanie rozvrhov a spoľahlivého chodu navrhnutých plánov však bude pre školy obzvlášť náročné. Podľa portálu Edujobs.sk aktuálne v školstve chýba už vyše 1200 zamestnancov. Nových kolegov by do svojich radov uvítalo viac ako 570 škôl.
Spoločnosť Profesia analyzovala aktuálne zverejnené ponuky na školách na pracovnom portáli Edujobs.sk. Najviac učiteľov chýba na základných školách. Na druhom stupni až 242 učiteľov a na prvom stupni o polovicu menej. Spolu vyše 360.
Takisto chýba 161 učiteľov na stredných školách a 135 v materských školách. Okrem toho je nedostatok aj iných pedagogických a nepedagogických zamestnancov, napríklad vychovávateľov, psychológov či pedagogických asistentov.
Na portáli Verejnej správy SR sú zverejnené nové platové tabuľky zohľadňujúce trojpercentnú valorizáciu, ktoré platia od 1. júla 2022. Tie prezrádzajú, že taký začínajúci učiteľ základnej či strednej školy s ukončeným druhým stupňom vysokej školy zarobí 942,5 eur mesačne v hrubom. To predstavuje necelých 734 eur v čistom.
Ako uvádza Štatistický úrad SR, inflácia v júli dosiahla 13,6 percenta. Pre začínajúcich učiteľov to znamená, že ich reálna mzda klesla oproti minulému roku o 10,6 percenta. Veľa z nich si popri práci v škole musí privyrábať či už doučovaním alebo ďalším zamestnaním, aby dokázali pokryť svoje životné náklady.
Zdá sa, že ani trojpercentné tarifné navýšenie platov a jednorazová odmena v sume 500 eur v hrubom atraktivitu učiteľskej profesie na Slovensku nezvýši. Vyhliadky na zlepšovanie mzdovej situácie sú však o čosi priaznivejšie. Tarifné platy pedagogických a odborných zamestnancov sa totiž budú čoskoro opäť zvyšovať.
Od 1. januára 2023 čaká učiteľov zvyšovanie o 10 percent a od 1. septembra 2023 o ďalších 12 percent. To, či sa však pedagógom skutočne podarí výrazne zvýšiť aj reálnu mzdu, nám však ukáže až inflácia. Môže sa totiž stať, že ani očakávaná valorizácia nebude mať až taký vplyv, v aký by väčšina z nás dúfala.
- Dominika Macháčová
Pracuje ako dátová analytička spoločnosti Profesia, kde sa zaoberá najmä dátami o pracovnom trhu. Je absolventkou Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, odboru manažérska matematika.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora