Pandémia priniesla obrovské zmeny nielen vo vzdelávaní, ale aj v prístupe k práci. Veľké množstvo zamestnancov sa totiž presunulo na home office. Novým normálom sa stali online schôdze či mítingy prostredníctvom rôznych platforiem a firmy boli nútené v oveľa väčšej miere využívať rôzne nástroje na spoluprácu alebo hodnotenie rozvoja zamestnancov.

„S ústupom pandémie sa časť vzdelávania vrátila späť do prezenčnej podoby. Väčšina firiem si však uvedomila, že digitálne vzdelávanie má svoje výhody a nie je možné ho vynechať, ako si to predtým mnohí mysleli. Zároveň môžu stavať aj na tom, že zamestnanci sa naučili lepšie pracovať v online a zvykli si aj na takýto druh vzdelávania,“ vysvetľuje senior experience designer spoločnosti e-learnmedia Elena Urbanová. 

Evolúcia e-learningu

Spôsoby vzdelávania zamestnancov sa vyvíjajú a v podmienkach moderného a náročného trhu práce spoločnosti musia o najlepších zamestnancov bojovať. Z prieskumu Global Sentiment Survey na rok 2022 vyplýva, že hlavným trendom pre firmy je reskilling a upskilling, teda rekvalifikácia a zvyšovanie kvalifikácie. 

Vzdelávanie prostredníctvom tak-zvaných e-learningov je už pomerne dlhý čas štandardom a technológia sa ďalej vyvíja. Obsah totiž musí byť pútavý, stručný a motivačný. Do popredia sa tak dostáva takzvaný microlearning. Ide o prirodzenú evolúciu e-learningového obsahu, ktorý je postavený z krátkych výučbových lekcií doplnených o multimediálny a interaktívny obsah, ktorých štúdium zaberie len niekoľko minút.

„Výrazne rastúcu tendenciu vykazuje aj blended learning, keď je e-learningový obsah doplnený prezenčnými lekciami, či už klasicky v učebni, alebo pomocou online schôdzky,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Kontis Slovakia Tomáš Hachle. 

Význam spätnej väzby

V praxi väčšinou platí, že čím väčšia firma je, tým ťažšie sa jej prechádza na nový spôsob vzdelávania. Nadnárodné spoločnosti sa navyše musia prispôsobovať svojim zahraničným matkám. Výhodu majú menšie firmy, ktoré sú flexibilné a k vzdelávaniu zamestnancov pristupujú menej formálne, pričom preferujú nenáročnú formu. 

K online vzdelávaniu majú logicky blízko najmä mladí ľudia, no postupne si k nemu hľadajú cestu aj vyššie vekové kategórie. „Je nutné poznať pohľad zamestnancov na vzdelávanie vo firme. Ich spätná väzba potvrdzuje fakt, že pri-šlo k významnej digitálnej transformácii v celej spoločnosti, o to viac však vo firmách a ich vzdelávacom procese.

Najmä mladí ľudia si cenia svoj čas a vítajú možnosť vzdelávať sa pútavou interaktívnou formou e-learningu,“ hovorí Petr Dvořák z oddelenia marketingu spoločnosti Kontis Slovakia. Lektori a školitelia to vnímajú podobne. Veľkú časť teórie môžu poskytovať práve formou e-learningu, čo im potom pri osobnom stretnutí umožňuje venovať sa viac detailom. 

Oba vzdelávacie prístupy, on-line a prezenčný, majú svoje výhody a nie je potrebné sa za každú cenu snažiť nájsť víťaza. Podľa T. Hachleho je ideálne využiť ich synergický efekt. Online vzdelávanie je však lacnejšie a flexibilnejšie, čo oceňujú hlavne firmy, ktoré majú veľa zamestnancov.

Prezenčné vzdelávanie ponúka lepšie možnosti interakcie so školiteľom a sprostredkuje aj sociálny aspekt vzdelávania. „Zamestnávateľ by mal voliť v prvom rade takú formu, ktorá je pre daný typ vzdelávania najúčinnejšia, ale vždy do toho vstupuje aj cena, čas a iné obmedzenia,“ hovorí E. Urbanová. 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa