Pojem sabatikal sa môže väčšine ľudí spájať najmä so syndrómom vyhorenia. Vo všeobecnosti však predstavuje niekoľkomesačné voľno, ktoré zamestnanec môže využiť na svoju regeneráciu, a to bez ohľadu na to, či sa cíti alebo necíti vyhorený. Ľudia ho využívajú aj ako prevenciu vyhorenia alebo na oddych od práce, napríklad keď chcú cestovať.
V slovenskej legislatíve sabatikal špeciálne podchytený nie je, a preto zálvisí od konkrétnych firiem, ako si s takouto možnosťou pre zamestnanca poradia. Bežnou súčasťou života je napríklad v Rakúsku, USA, Austrálii, vo Fínsku či v Holandsku. Trvá zvyčajne pol roka až dvanásť mesiacov.
V zahraničí sabatikal predstavuje predčasné čerpanie časti dôchodku, pričom po dohode so zamestnávateľom ho uhrádza sociálne poistenie. Zamestnanec dostáva časť svojej mzdy v podobe dávky a o dĺžku sabatikalu sa mu oddiali odchod do dôchodku. Na Slovensku je možné stretnúť sa s určitou formou sabatikalu najmä v nadnárodných spoločnostiach, ktoré si tento prvok priniesli z pôvodnej krajiny, ale aj v menších spoločnostiach, kde fungujú otvorené vzťahy medzi nadriadenými a podriadenými.
Vyhorela som a išla som na sabatikal. Niektorí kolegovia tomu nerozumeli, hovorí psychologička
Sabatikal po piatich rokoch
Príkladom firmy, ktorá sabatikal svojim zamestnancom umožňuje aj na Slovensku, je nemecký maloobchodný reťazec Lidl. Celý proces má firma od roku 2017 komplexne podchytený v internej smernici.
O sabatikal sa môže uchádzať ktorýkoľvek zamestnanec, ktorého pracovný pomer v skupine Schwarz, do ktorej Lidl patrí, je minimálne päť rokov ku dňu začiatku sabatikalu. „Aby mohlo byť zabezpečené jeho plnohodnotné zastúpenie, musí doručiť svoju žiadosť o dlhodobé neplatené voľno šesť mesiacov vopred,“ vysvetľuje vedúci úseku komunikácie Lidla Tomáš Bezák a dodáva, že sabatikal môže trvať jeden až tri mesiace. Zamestnanec môže tento nástroj opakovane využiť o päť rokov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?