Čínski predajcovia v oblasti elektronického obchodu čelia náročným časom. Rast predaja sa spomaľuje, cenový tlak rastie a nákupné platformy súperia o čoraz úspornejších zákazníkov čoraz agresívnejšími stratégiami. Spolupráca s influencermi síce prináša predajcom zviditeľnenie značky, no zároveň zvyšuje náklady a znižuje zisky.
Kedysi prosperujúci sektor elektronického obchodu, ktorý sa vyznačoval nákupnými horúčkami s galavečermi a celebritami, nesie ťarchu spomalenej ekonomiky, ktorá prinútila spotrebiteľov utiahnuť si opasky.
Čína suverénne dominuje v patentoch na generatívnu AI. Predbehla aj USA
Zľavy, spolupráca s influencermi a jednoduchšie vrátenie tovaru síce v minulosti prilákali množstvo zákazníkov a výrazne podporili rast čínskeho odvetvia e-commerce, no v súčasnosti, keď sa ekonomická situácia zhoršuje a konkurencia medzi predajcami je obrovská, sa tieto praktiky predajcom vrátili ako bumerang. Zľavy znižujú maržu, spolupráca s influencermi je nákladná a veľkorysá politika vrátenia tovaru zvyšuje náklady a znižuje zisk z predaja.
Ziskovosť pritom klesá nielen na veľkých platformách, ako sú Alibaba a JD.com, ale aj u tisícov malých podnikov, ktoré sa pripojili k boomu elektronického obchodu, ktorý sa začal okolo roku 2013. V dôsledku tohto rozmachu sa elektronický obchod v krajine podieľa na maloobchode 27 percentami a ročne sa predá tovar v približnej hodnote 1,15 bilióna eur.
Spomalenie ekonomiky však spôsobuje, že dvojciferný rast elektronického obchodu z posledných rokov vystrieda jednociferný. Jedným z dôsledkov je, že nadšenie pre účasť na predajných festivaloch citeľne ochladlo. Ide o akcie spojené s veľkými zľavami, špeciálnymi ponukami a marketingovými kampaňami, ktoré majú prilákať zákazníkov a zvýšiť predaje. Najznámejším príkladom je čínsky Deň nezadaných (náprotivok Dňa Sv. Valentína), ktorý sa koná 11. novembra a je najväčším online nákupným podujatím na svete.