Časté striedanie zamestnaní sa na trhu práce zdá čoraz populárnejšie. Dvadsaťsedemročná Vera Lau vyskúšala za tri roky tri rôzne zamestnania. „Lojalita sa podľa mňa nevypláca. Práca je transakčný vzťah. Človek je pre firmu hodnotný dovtedy, kým je pre ňu užitočný. Ak sa nezdokonaľuje a nezarába, je čas sa rozlúčiť,“ povedala Lau. Aj ona patrí do generácie, ktorá čoraz viac spochybňuje myšlienku firemnej lojality.

Mladí majú na prácu iný pohľad než kedysi ich rodičia. Ich život sa netočí iba okolo zamestnania, keďže niekedy im už ani samotná výplata nestačí na to, aby si dokázali kúpiť vlastné bývanie či zaplatiť všetky účty bez toho, aby neživorili. Iba 23 percent pracovníkov na plný úväzok vo veku 42 a menej rokov v prieskume firmy WorkProud z mája 2024 uviedlo, že plánuje u súčasného zamestnávateľa ostať dlhodobo. U ľudí do 30 rokov toto číslo kleslo na 18 percent.

Mladšia pracovná sila dbá na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom a firemnú kultúru. „Zamestnávatelia by preto mali prispôsobiť stratégie na udržanie zamestnancov, aby vyhoveli meniacim sa potrebám a očakávaniam tejto demografickej skupiny,” vysvetlil Rick Garlick z WorkProud. Začať by mohli napríklad poskytovaním konkurencieschopnej odmeny či väčšej flexibility.

A čo lojálni zamestnanci? Jerom Zapata, riaditeľ ľudských zdrojov v Kickstart Ventures, im odkazuje, že vernosť sa v korporátnom svete nevypláca. Zamestnanci, ktorí často menia zamestnanie, majú pravdepodobne lepší plat, pretože majú šancu si ho pri nástupe do práce vyjednať. Zvyšovanie platov býva u lojálnych pracovníkov väčšinou limitované. „Predchádzajúce generácie vedeli, že ak budú firme verné, do smrti sa o nich postará. Momentálne už ani z dôchodkových dávok nemožno vyžiť,“ dodal Zapata.

Predtým, ako sa dlhoroční zamestnanci rozhodnú zmeniť zamestnanie, by si mali overiť, či im súčasný zamestnávateľ z hľadiska kariérneho rastu nedokáže poskytnúť žiadnu novú príležitosť, poradila riaditeľka pre ľudské zdroje v LinkedIn Sumita Tandon. Na mysli má napríklad zaujímavé projekty alebo spoluprácu so skúseným mentorom.

Ďalšie dôležité správy

Working businessperson in office.
Neprehliadnite

Firmy málo počúvajú zamestnancov, priepasť medzi potrebami vedenia a ľudí je veľká