Nikto už nechce pracovať. Informovali v roku 1937 na titulnej strane americké noviny York County's Gazette and Daily. Nešlo o žiadnu novinku. Podobné články vychádzali už v roku 1916. Ak o nich dnešní manažéri vedia, ich správanie tomu vôbec nenasvedčuje, píšu Financial Times.
Podľa nedávnych prieskumov trávia Európania v práci stále menej času. Výskumníci z Medzinárodného menového fondu dospeli k záveru, že pokles pracovných hodín po covide súvisí s trendom, ktorý na trhu práce badať posledných 20 rokov. Je ním hľadanie lepšej rovnováhy medzi osobným a pracovným životom. Počas lockdownov niektorí ľudia pochopili, že sú ochotní vymeniť vyšší plat za menej stresujúci život. Mnohí z nich nemali problém odísť z práce, pokiaľ pracovné hodiny nevyhovovali ich novému presvedčeniu.
Aj v globálnom prieskume spoločnosti Randstad tento rok vyše polovica zamestnancov naznačila, že sa rada vzdá povýšenia. Až pre 64 percent bol osobný život dôležitejší než práca. Manažéri firiem sa na nezáujem zamestnancov sťažujú, no ignorujú nepríjemnú pravdu. Pokiaľ ide o ich motivovanie, ani zďaleka nie sú bezmocní.
Ak zamestnanec prestal mať prácu rád, dobrý šéf sa ho opýta prečo. Paul Bickley z britského think-tanku Theos manažérov vyzval, aby zmenili podmienky, ktoré podkopávajú silnú pracovnú etiku. „Nie je to o tom, že ľudia nechcú pracovať. Chcú však vedieť, že práca, ktorú robia, má význam,“ dodal výkonný riaditeľ Inštitútu pre služby zákazníkom Jo Causon. Prečo by mali zamestnanci vyvíjať extra snahu, keď majú pocit, že zamestnávateľovi na nich nezáleží?
Lídri by sa podľa Financial Times nemali snažiť zbaviť zodpovednosti za nízke úrovne angažovanosti pracovníkov. Ak sa člen tímu správa apaticky, mali by sa zamyslieť, či taký bol už počas prvých dní práce alebo sa jeho správanie zmenilo až pod vedením nového šéfa.
„Ľudia chcú pracovať a v ideálnejšej budúcnosti by nemuseli robiť kompromis medzi dobrým zamestnaním a dobrým životom,“ zdôraznil Bickley. Vplyv manažmentu na prácu zamestnancov je dobre zdokumentovaný. V roku 2023 sa britský inštitút Chartered Management Institute opýtal vyše dvetisíc zamestnancov, či majú pocit, že si ich v práci kolegovia a šéf vážia. S týmto tvrdením súhlasili takmer tri štvrtiny respondentov, ktorí pracovali so schopným manažérom. Iba 15 percent tých, ktorí pracovali so zlým manažérom, mohlo povedať to isté.
Angažovaná pracovná sila pomohla niektorým firmám v posledných rokoch prekonať očakávania. Online banka First Direct zažila v roku 2023 svoje najlepšie obdobie, keď sa v nej registroval rekordný počet nových zákazníkov, pričom takmer polovica z nich mala pod 35 rokov. Zdá sa, že kríza pracovnej etiky ju obišla, keďže pravidelne dominuje všetkým rebríčkom hodnotenia v oblasti zákazníckych služieb v odvetví. Zamestnanci banky totiž majú autonómiu a nemusia sa držať žiadnych harmonogramov. Aj po pandémii si môžu slobodne vybrať, či budú pracovať z domu alebo kancelárie. Zákazníkom tu navyše telefóny dvíhajú vždy ľudia, nie počítač.