Digitálna komunikácia môže byť náročná najmä v pracovnom prostredí. Jedno nesprávne slovo alebo nešťastne umiestnený výkričník a správa môže podkopať vašu profesionalitu, píše portál CNBC.

Najväčšou chybou zo všetkého je ale posielanie emailov nabitých emóciami, tvrdí terapeut a kariérny kouč Brandon Smith, ktorý na internete používa pseudonym Workplace Therapist.

Ide podľa neho o návyk, ktorého sa ľudia zbavia až po tridsiatke a niekedy dokonca až po štyridsiatke. „Človek by nikdy nemal posielať email, ak sa ocitne v akomkoľvek emocionálnom vypätí,“ radí Smith s tým, že ľudia v online prostredí často komunikujú tak, akoby išlo o bežný rozhovor niekde na chodbe firmy.

Zlatým pravidlom je písať emaily tak, aby ste sa za ne nemuseli hanbiť ani pred súdom, dodáva expert.

Najlepšia stratégia

Nabudúce, keď budete chcieť odpovedať na email alebo správu, ktorá vás rozčúlila, znepokojila či potešila, urobte nasledovné – napíšte si koncept a pred odoslaním počkajte 24 hodín.

Tento prístup uspokojí vašu potrebu okamžite vyjadriť svoje emócie, no zároveň ochráni vašu povesť v práci. Predtým, ako odpoveď po 24 hodinách odošlete, si ju znovu prečítajte a snažte sa ju vnímať z pohľadu príjemcu. Sústreďte sa na to, či správa nepôsobí zavádzajúco a či neobsahuje časti, ktoré znejú príliš emocionálne alebo by si ich adresát mohol vysvetliť po svojom.

Ak si ani potom nebudete svojou odpoveďou istý, Smith odporúča požiadať kolegu, aby si ju prečítal, pretože názor iných môže pomôcť identifikovať pasáže, ktoré treba vylepšiť.

Sila hlasu

Ak si situácia vyžaduje okamžitú odpoveď, opýtajte sa druhej zainteresovanej osoby, či by ste v rozhovore nemohli pokračovať osobne. Niekedy je lepšie riešiť nepríjemné situácie práve tak či po telefóne, radí Smith.

Výskum expertov z Univerzity v Texase a Chicagskej univerzity z roku 2021 odhalil, že hlasová komunikácia, akou sú telefonáty, vytvára silnejšie väzby než textová komunikácia.

„Rozhovor je oveľa produktívnejší, pretože človek má oproti textovej komunikácii menší sklon správať sa k tomu druhému hnusne alebo prehnane úprimne, keď sa mu díva do oči alebo počuje jeho hlas na druhom konci linky,“ dodáva Smith.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Robí vám spoločenská konverzácia problém? Expert na komunikáciu pozná čarovnú formulku