Brandon Southern je bývalým vedúcim analytického oddelenia vo firmách eBay, Amazon a GameStop. Počas svojej 20-ročnej praxe mal možnosť pracovať s mnohými talentovanými ľuďmi. „Väčšina z nich nepozná skutočné dôvody, prečo ich vedenie nikdy nepovýšilo,“ prezradil Southern pre Business Insider.
Zdá sa, že takmer každý, s kým pracoval, mal pocit, že tvrdá práca a skvelé výsledky sú kľúčom k povýšeniu. Mnohí z nich sa ho však aj napriek tomu nikdy nedočkali.
„Nie je to chyba zamestnancov,“ dodal odborník s tým, že zvyčajne iba málo z nich vie o tajných rozhovoroch, ktoré vedú k získaniu povýšenia. Vo väčšine veľkých organizáciách medzi sebou manažéri za zatvorenými dverami diskutujú o budúcnosti pracovníkov počas takzvaného kalibračného stretnutia.
Tajné mítingy
„Na týchto stretnutiach o vás váš manažér hovorí s ďalšími manažérmi a ľuďmi na vyšších pozíciách. Diskutujú o vašej osobnosti, výkone, výsledkoch, potenciáli a ďalších veciach. Počas týchto rozhovorov poskytujú všetci prítomní členovia spätnú väzbu a porovnávajú vás s ostatnými zamestnancami,“ vysvetlil Southern.
S povýšením musí najprv súhlasiť váš manažér, pretože sa za vás bude musieť zaručiť pred kolegami. Keď spoločnosť zostaví konečný zoznam kandidátov na povýšenie, príde na rad užší výber. Počet povýšení je často limitovaný a preto sa manažéri snažia povýšiť najmä ľudí zo svojich tímov. To výrazne znižuje šance na úspech.
Kľúč k povýšeniu
Aj keď sa zamestnancovi darí plniť ciele, môže sa stať, že ho vo výberovom konaní porazia jeho kolegovia. Povýšenie teda nezávisí len od tvrdej práce, lojality a výsledkoch. „Záleží na vašej osobnej značke a tom, či si vás všimnú a ocenia vedúci z vyššej platovej triedy,“ prezradil Southern.
Ako to dosiahnuť? Southern ponúka jednoduchý návod:
1. Identifikujte hlasujúcich
V prvom rade je dôležité zistiť, ktorí manažéri a vedúci sa zúčastnia kalibračného stretnutia. Práve oni budú s najväčšou pravdepodobnosťou hlasovať o vašom povýšení.
Nie všetci účastníci kalibračných stretnutí majú rovnakú úroveň vplyvu a občas sa nájdu jednotlivci, s ktorými nechcete byť spájaný. Je preto dobré vedieť, koho si potrebujete získať na svoju stranu.
2. Vytvorte plán networkingu
Vyberte ľudí, na ktorých sa v rámci networkingu zameriate. Ďalším krokom je vytvoriť plán, ako s nimi budete spolupracovať či komunikovať. Musíte im dokázať, že budete pre ich tímy prínosom.
3. Ukážte, ako vám stúpol rozsah povinností
V neposlednom rade musíte hlasujúcim ukázať, že sa rozsah vašej práce zvýšil. Je to dôležité najmä preto, že na vyššej pozícii vám pribudne viac povinností a takisto na vás vedenie bude klásť vyššie nároky.
Svoje šance na povýšenie teda zamestnanci dokážu zvýšiť nielen tvrdou prácou a skvelými výsledkami, ale aj cieleným budovaním mena v rámci firmy, uzavrel Southern.