„Ako sa máš“ je vo svete komunikácie tá najzbytočnejšia fráza. Osobu, ktorá sa túto otázku pýta, odpoveď v skutočnosti nezaujíma, a tí, ktorí na ňu odpovedajú, zas zvyčajne klamú. Výsledkom interakcie je potom iba premrhaná príležitosť na lepšie spoznanie sa a bezvýznamná výmena zdvorilostí.

Kľúčom k čo najlepšiemu využitiu bežnej konverzácie sú podľa vedcov z Harvardu nadväzujúce otázky. V sérii experimentov analyzovali vyše 300 online konverzácií a zistili, že ľuďom bola druhá osoba oveľa sympatickejšia, ak sa toho o nich dodatočnými otázkami snažila zistiť viac.

Portál CNBC vybral šesť taktík, ako dosiahnuť zmysluplný rozhovor:

1. Taktika AST

Začnite rozhovor otázkou, ktorá spĺňa AST kritérium. Bude teda autentická, vytvorí spojenie a bude sa týkať témy, ktorá o vás niečo prezradí. Môže vyzerať nejak takto:

Aký je tvoj aktuálny stav mysle?
Na čo sa tento týždeň tešíš?
Pripomínaš mi jednu celebritu, no neviem si spomenúť ktorú. S kým sa tak najviac stotožňuješ?

2. Pozor na klišé

Mnoho ľudí sa snaží „prelomiť ľady“ poznámkami o doprave, športe či počasí. Väčšinou ide o veľmi zlú taktiku, no existuje zopár výnimiek. Ak vášho kolegu alebo nadriadeného tieto témy naozaj zaujímajú, môže byť takýto začiatok konverzácie na mieste. Experti ale odporúčajú vyhnúť sa klišé témam a hovoriť radšej o niečom osobnejšom.

3. Inšpirujte sa okolím

Najprv otvorte oči, potom ústa. Poobzerajte sa vôkol seba a nájdite niečo, čím sa môžete pri začatí konverzácie inšpirovať. Môže ísť napríklad o obraz na stene, fotografiu na stole či pretekársku helmu.

4. Podeľte sa o novinky

Ak máte „niečo nové“ – napríklad ste si adoptovali domáceho miláčika, povedzte o tom ostatným. Väčšina ľudí sa o druhých chce dozvedieť niečo viac hlavne vtedy, keď spolu pracujú v tej istej firme. Ak ste novou posilou tímu, začnite prvé stretnutie tým, že každého z prítomných požiadate, aby vám porozprával o zaujímavej situácii, ktorá sa mu nedávno stala. Vždy však treba hovoriť pravdu, inak riskujete, že nebudete vedieť odpovedať na nadväzujúce otázky.

5. Neotáľajte

Bez ohľadu na to, či ide o konferenčný hovor alebo osobné stretnutie, ozvite sa čím skôr. Ak budete otáľať, môžu nastať dve situácie. Buď vás niekto z prítomných predbehne a povie to, čo ste chceli povedať vy, alebo sa vaši komunikatívnejší kolegovia chopia iniciatívy a už sa k slovu nedostanete.

6. Dôležitý nie je iba obsah

Tón hlasu, výraz tváre a očný kontakt toho niekedy povedia viac než tisíc slov. Počas rozprávania sa nepozerajte na stôl či na stenu, ale na osobu, s ktorou sa zhovárate. Ak ide o telefonický hovor, usmievajte sa, pretože váš hlas bude pôsobiť oveľa vrúcnejšie.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Robí vám spoločenská konverzácia problém? Expert na komunikáciu pozná čarovnú formulku