Pokladníčka v obchode, účtovník či asistent zákazníckej podpory. Mnohé profesie, za ktorými si dnes jednoznačne predstavíme živých ľudí, môžu čoskoro byť doménou technických systémov. Je len otázkou času, kedy začne umelá inteligencia (AI) výraznejšie nahradzovať v niektorých povolaniach ľudí.
Slovenské podniky využívajú AI najviac spomedzi krajín Vyšehradskej štvorky, za európskym priemerom však stále zaostávajú. Ako vyplýva z údajov spoločnosti Enehano za minulý rok, umelú inteligenciu využíva približne 5 percent firiem na Slovensku, priemer v krajinách Európskej únie je však na úrovni 8 percent. V tomto smere teda máme stále čo doháňať.
Roboty čoraz viac prevezmú prácu ľudí – hlavne tú rutinnú a namáhavú. Pribudne priestor pre kreatívne činnosti, kde ľudský mozog stroj nenahradí. Zmeny prichádzajú rýchlo a treba na ne reagovať. Zamestnanci majú teraz ideálnu príležitosť preškoliť sa či poobzerať sa po nových príležitostiach.
Dané okolnosti možno vnímať aj ako príležitosť pracovať na zaujímavejších úlohách a spôsobom, ktorý ľuďom bude viac vyhovovať, treba sa však oslobodiť od vžitých stereotypov, konštatuje v správe spoločnosť Grafton.
Štatistiky uvádzajú, že 14 percent pracovných miest v krajinách Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj sa dá ľahko automatizovať a podstatným zmenám by mohlo čeliť ďalších 32 percent. Podľa Európskeho parlamentu môžu nové technológie priniesť v rámci štátov EÚ do roku 2035 rast produktivity práce od 11 až do 37 percent.
TREND sa pozrel vo fotostory na to, ako umelá inteligencia ovplyvňuje rôzne pracovné oblasti, či ktoré povolania sú najviac ohrozené.
1. Operátori pri výrobných linkách
Umelá inteligencia mení mnohé odvetvia na nepoznanie vrátane tých vo výrobnej sfére. S využitím umelej inteligencie, ako je strojové učenie, spracovanie prirodzeného jazyka, počítačové videnie a iné, môžu výrobné spoločnosti získať obrovské výhody.
Napríklad podrobný prehľad o výrobnej prevádzke, optimalizácii procesov, eliminácii chýb a podobne. Umelá inteligencia vytvára množstvo príležitostí, ktoré dokážu zlepšiť konkurencieschopnosť podniku. Úloha zamestnancov sa čoraz viac presúva do kontrolnej a hodnotiacej činnosti, keď rutinnú agendu vykonajú roboty.