Existujú šťastlivci, ktorí do práce nastupujú na druhý deň po pracovnom pohovore, ale tiež maratónci, ktorí začínajú pracovať až potom, ako sa prederú jeden a polročným výberovým procesom.

Náborový a prijímací proces do zamestnania sa spravidla predlžuje, keď zamestnávateľ obsadzuje pozíciu, ktorá vyžaduje vyššiu odbornú vedomosť, zručnosť alebo skúsenosti. Bežné je to napríklad v strojárenskom a elektrotechnickom priemysle. Vo všeobecnosti platí, že čím menej komplexná je pracovná pozícia, tým rýchlejší je výberový proces a tým menej je výberových kôl.

Samozrejme, do hry vstupujú aj ďalšie premenné – trvanie tohto procesu môže ovplyvniť aj účasť vysokopostavených manažérov alebo kolegov zo zahraničnej centrály nadnárodnej firmy. „Navyše firmy, ktoré neprijímajú nových uchádzačov pravidelne a na našej stránke inzerujú zriedkavo, môžu byť v tomto opatrnejšie,“ konštatuje PR manažérka Profesie Ľubica Melcerová.

Ukážka firemnej kultúry

Nastávajú však aj situácie, keď dĺžku procesu aktívnejšie určuje samotná firma. Firmy sa neponáhľajú napríklad vtedy, keď obsadzujú miesta, ktoré nie sú pre ich fungovanie kritické. Celý nábor sa môže časovo natiahnuť tiež v prípadoch, keď personalisti veľmi dôkladne zvažujú, koho na pohovor pozvú, čo platí obzvlášť pri veľmi veľkom počte prihlásených. Rýchlosť procesu môže ovplyvniť aj zmena stratégie firmy alebo tiež to, že danému uchádzačovi firma nepošle vyrozumenie o výsledku konania preto, lebo bol na druhom mieste a firma si ho držala ako zálohu pre prípad, že jednotka výberu miesto napokon odmietne.

Výška platu a well-being sú podľa HR expertiek spojené nádoby. Dôraz na kvalitu života popri práci sa zvyšuje, pričom boom zaznamenala táto téma po pandémii.
Neprehliadnite

Kopa benefitov, no žiadna pohoda. Obetovať dobrý pocit v práci vyššiemu platu je cesta do pekla

„Niektoré firmy často pohoria na pridlhom rozhodovaní,“ podotýka CEO personálnej agentúry Maxin’s Group Roman Kučera. Vysvetľuje, že keď ide o modré goliere, všetko závisí od komunikácie medzi výrobným a personálnym oddelením, pri bielych golieroch zasa od komunikácie medzi personálnym oddelením a vedením spoločnosti. Priebeh výberu nových ľudí a náboru ako takého môže teda odzrkadľovať celkovú firemnú kultúru a odhaliť, ako funguje vo firme interná komunikácia. Ak pokrivkáva, často sa to prejaví aj v komunikácii navonok, napríklad aj s uchádzačmi o zamestnanie.

Nebudú čakať donekonečna

Na slovenskom pracovnom trhu panuje v súčasnosti situácia, ktorú možno interpretovať z dvoch hľadísk.

Okolnosti na jednej strane pridlhému výberovému procesu neprajú. „Na dĺžku výberového procesu vplýva aj konkurenčné prostredie. Ak je na trhu menej kandidátov, znamená to spravidla rýchlejší proces, a naopak, ak klesá počet otvorených pozícií, zamestnávatelia začnú byť viac vyberaví, pretože majú k dispozícii viac uchádzačov na dané miesto,“ vysvetľuje riaditeľka personálnej agentúry Adecco Ivana Heretik Vačoková.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa