S kolegami sme počas pracovného týždňa viac v kontakte než s vlastnou rodinou. Je dôležité pracovať v kolektíve, ktorý sa navzájom rešpektuje, udržiava dobré vzťahy a v ktorom vznikajú priateľstvá.

„Je to jeden z hlavných faktorov, ktorý nás motivuje ráno vstať z postele,“ hovorí Andrea Podstrelencová zo spoločnosti NN Slovensko. „No cesta k obľúbenosti je dlhá a stretávame sa s ňou prakticky už od materskej škôlky.“

Zaručený postup, ako dosiahnuť na pracovisku všeobecnú obľúbenosť a popularitu, bohužiaľ, neexistuje, myslí si Gabriela Petrasová zo spoločnosti Aegon. „Každý zamestnanec je jedinečnou ľudskou bytosťou, každý má vlastnú povahu a charakterové črty. Určité  vlastnosti, ktoré sa viažu s obľúbenosťou, však vieme všeobecne pomenovať.“

1. Nevyspytateľný prvý kontakt

Stať sa obľúbeným a zapadnúť do tímu sa inštinktívne snaží takmer každý človek, predovšetkým keď nastupuje do novej práce. Nováčika môže čakať priateľský kolektív, ale aj úplne uzavretý kolektív, ktorý vôbec neplánuje medzi seba niekoho pustiť.

„Môže nás čakať aj skupina slušne sa správajúcich indiferentných individualistov, ktorí spravia svoju prácu a nič navyše a ktorí rýchlo utekajú za svojimi milými,“ vysvetľuje Mariana Turanová zo spoločnosti Target Executive Search.

2. Mlčanie nefunguje

„V každom prípade je vítané, ak človek, ktorý chce zapadnúť do kolektívu, sa o to aj aktívne snaží, napríklad otvorenou komunikáciou. Ale pozor, nie neustálym kvákaním o hlúpostiach,“ varuje M. Turanová.

„Pýta sa, zaujíma sa. Nie je vtieravý, ponúkne radu, pomoc, ale nie za každú cenu. Pridá svoj názor, keď nastane všeobecná diskusia. Nie je nič horšie ako kolega, ktorý evidentne vie, ale v žiadnom prípade nepovie.“

Vedieť správne formulovať názor, uprednostniť argumenty pred emóciami a počúvať spolupracovníkov sú podľa G. Petrasovej ďalšie vlastnosti, ktoré sa dajú cielene pestovať a rozvíjať. Obľúbenosť v mnohom závisí práve od komunikácie medzi ľuďmi.

„V práci trávime veľa času,  preto prirodzene inklinujeme k takým kolegom, s ktorými sa vieme príjemne porozprávať. Obľúbení kolegovia sú často dobrými poslucháčmi. Dôverníkmi, ktorí dokážu poradiť či už s pracovnými, alebo osobnými problémami,“ hovorí G. Petrasová.

3. Extroverti vs. introverti

Zamestnanec by mal takisto popracovať na empatii. „Je pravidlom, že ľudia, ktorí sú obľúbení, sú vysoko empatickí, a je jedno, či sú extroverti alebo introverti. Jednoducho vedia odhadnúť mieru a čas, kedy je správna doba sa na niečo pýtať a kedy byť radšej ticho. Vycítia, kedy treba pomôcť a kedy sa netreba do ničoho starať,“ hovorí M. Turanová.

Je potrebné podotknúť, že obľúbenosť kolegu automaticky neznamená, že ide aj o kvalitného zamestnanca, upozorňujú viaceré HR manažérky.

„V tíme nájdeme introvertnejšie typy, ktoré nemusia vyhľadávať komunikáciu a iniciovať diskusiu. Ich práca vyžaduje vysoké sústredenie a zameranie na detaily a môžu byť obľúbení práve pre svoj prístup k práci a spoľahlivosť,“ hovorí G. Petrasová.

4. Chronický organizátor akcií

Priateľstvá na pracovisku výrazne zvyšujú spokojnosť, angažovanosť a výkon zamestnancov, zdôrazňuje Petra Berecová zo spoločnosti Slovak Telekom. „Nie vždy je obľúbený kolega ten najlepší pracovník, takže by som skôr upriamila pozornosť na vytváranie pozitívnej atmosféry.“

V priateľskej atmosfére, kde vládne zdravá spolupracujúca súťaživosť, sa lepšie šíria myšlienky, podporuje sa kreativita, ľahšie sa dosahujú výsledky. Ľudia veľakrát ostávajú vo firme práve kvôli dobrým vzťahom s kolegami.

„Zo strany firmy je preto dôležité vytvárať podmienky pre vznik priateľských vzťahov. Väčšinou ide o spoločné neformálne udalosti, ako napríklad vianočné večierky, teambuildingy, dobrovoľnícke aktivity, dni pre rodiny a deti a podobne,“ naznačuje P. Berecová.

„Obľúbení kolegovia sú spoločensky aktívni, radi sa zúčastňujú na firemných podujatiach, ktoré v mnohých prípadoch aj sami organizujú,“ podotýka G. Petrasová.

5. Nebrať sa príliš vážne

Zabodovať dokáže človek aj so svojím citom pre kolegiálnosť a snahou pomôcť nad rámec svojich povinností, odporúča G. Petrasová. „Samozrejme, aj s usilovnosťou, dodržiavaním termínov a dohôd, čestnosťou a otvorenosťou.“

Ako vysvetľuje P. Berecová, pri vytváraní priateľského vzťahu na pracovisku platia rovnaké pravidlá ako v súkromnom živote – prejaviť rešpekt, záujem či poskytnúť pomoc pri riešení problému alebo dosahovaní cieľa.

„Najrýchlejšou cestou je hľadať spoločné záujmy prejavením úprimného záujmu o kolegu, byť nápomocný, mať zmysel pre humor a nebrať sa príliš vážne,“ navrhuje P. Berecová.

6. Bonboniérou si priateľov získaš

„Je milé, keď napríklad pri nástupe do novej práce kolega prinesie bonboniéru, koláče a pohostí kolegov. Po víkende sa popýta, ako sa kto mal, čo zažil. Keď ide z práce, ponúkne odvoz kolegom,“ uvádza niekoľko príkladov M. Turanová.

Ako ďalej dodáva, keď príde na lámanie chleba, treba kolegov podržať, nebyť alibistom, ktorý jednu vec deklaruje pred kolegami, ale inú spraví pred šéfom.

7. ... a zavináčmi ich stratíš

Na celú vec sa dá pozerať aj z druhej strany a sústrediť sa na to, čo nerobiť. Nechodiť v spotenom oblečení a s neumytými vlasmi, používať parfum s mierou, nekonzumovať v kancelárii zavináče a podobné „voňavé“ špeciality, upozorňuje M. Turanová.

„Ak je zamestnanec presvedčený, že cesnak mu pomôže predísť chrípke, prosím, ale mal by ho konzumovať cez víkend alebo použiť nejaký neutralizér, aby celá kancelária nemusela dýchať cesnakový odór,“ varuje M. Turanová.

8. Nástrahy v open office

Najväčšie nástrahy pri vytváraní priateľstiev číhajú práve v otvorených kanceláriách. Ak chce zamestnanec v open office sociálne uspieť, jeho správanie a rozhodnutia musia byť uvážené rovnako dôsledne ako pohyby vojaka na mínovom poli.

„Nechodím do práce chorý,“ znie podľa A. Podstrelencovej železné pravidlo. Kolega, ktorý ako prvý spustí na pracovisku kancelársky mor, si koleduje o to, že mu nepodajú ani ruky a budú sa mu vyhýbať veľkým oblúkom.

Podobne treba dbať aj na hygienu na pracovnom stole, na čistotu v kuchynke a na silu svojho hlasu. Rozkrikovaním sa a hlučným telefonovaním si získate jedine nepriateľov, ktorým sa pri pomyslení na vašu osobu budú vynárať len negatívne asociácie.

9. Nevytvárať skupinky, aliancie ani trojspolky

V kolektívoch sa zvykne vyskytovať aj taká milá, nevtieravá, viac menej príjemná skupina kolegov, ktorí nikoho nejako neobťažujú, ale ani nikdy nikomu nepomôžu a už vôbec sa nezaujímajú o svoje okolie. „To je opäť príklad toho, čoho sa treba vyvarovať,“ myslí si M. Turanová.

Vytváraním uzavretých skupiniek a koalícií si cestu k dlhodobej obľúbenosti a rešpektu len sťažujeme, naznačuje A. Podstrelencová.