Ľudia zvyknú mať predsudky a majú tendenciu hodnotiť na základe prvého dojmu, upozorňuje Veronika Ožvoldová zo spoločnosti Manpower. „Preto máte v podstate len jednu možnosť, ako sa uviesť a predstaviť v tom najlepšom svetle.“

„V každej firme existujú isté vzorce správania, ktoré sú akceptovateľné a ktoré nie,“ vysvetľuje Radoslav Sekerka z firmy Dekra. „Ak sa týchto rámcov nový zamestnanec drží, tak sa skôr etabluje.“

Ako dodáva Marek Gerčák zo spoločnosti Synergie, nový zamestnanec určite urobí dojem, ak si vopred zistí o firme, na ktorej palubu nastúpil, bližšie informácie.

1. Kúpiť si spoľahlivé hodinky

Základným pravidlom je prísť prvý deň do práce načas, tvrdí Klára Javorská z agentúry Matching.

„Predpokladáme, že ste v spoločnosti, kam vás prijali, už absolvovali vstupný pohovor, preto už približne viete, ako dlho bude trvať cesta do novej práce,“ hovorí V. Ožvoldová. „Nemeškajte, privstaňte si a pripravte sa, nech nezačínate tento už aj tak stresujúci deň pod tlakom času. Príďte pokojne radšej o niekoľko minút skôr ako neskôr. Zamestnávateľovi dáte tak zároveň najavo, že ste sa tešili na prvý deň.“

Ak v prvých dňoch či týždňoch prejaví zamestnanec dochvíľnosť, pozitívny dojem u nového zamestnávateľa je zaručený, tvrdí M. Gerčák. „Nechajte si dostatočnú rezervu na príchod do práce a vopred si otestuje, koľko vám cesta zaberie,“ odporúča.

2. Dress code

„Samozrejmosťou je vhodné oblečenie a celková úprava zovňajšku. Tu platí, že je potrebné prispôsobiť sa typu zamestnania a menej je niekedy viac,“ tvrdí Mária Ovčiarková z agentúry Sofisol. Niektoré spoločnosti majú v smerniciach svoj vlastný dress code, ktorý by sa mal v spoločnosti dodržiavať, vysvetľuje V. Ožvoldová. Prísť v smokingu, fraku, škótskej sukni či plavkách evidentne nebude najvhodnejšie.

„Je pravdepodobné, že v IT firme vyvíjajúcej softvér bude platiť iný dresscode ako v advokátskej kancelárii. Najistejšie je vopred sa spýtať na HR oddelení, aké oblečenie je v práci vhodné,“ navrhuje M. Gerčák.

3. Za otázky sa hanbiť netreba

„Spojovacím prvkom pri nástupe bez ohľadu na veľkosť či kultúru spoločnosti, do ktorej nastupujem, je pozorovanie,“ tvrdí K. Javorská. Vypozorovať, sledovať, ako to vo firme či oddelení “chodí”, aké sú zaužívané štandardy, zvyky, návyky, spôsob komunikácie, kto akú formálnu aj neformálnu rolu v danej skupine zastáva, je dôležité a o to ľahšie sa do danej skupiny nový zamestnanec začlení.

Je dosť možné, že počas prvých dní si v novej firme budete pripadať stratený, upozorňuje M. Gerčák. „Neviete, kde je kopírka alebo kuchynka, ako funguje firemný softvér alebo aké sú prístupové heslá a niekedy ani, čo máte konkrétne robiť.“

Preto odporúča pýtať sa najmä nových kolegov. „Určite pochopia, ako sa cítite. Oni predsa tiež raz začínali. Dôležité je, aby ste na všetky takéto otázky mali jasný dôvod. Pýtajte sa otázky, ktoré poukazujú na vaše logické myslenie a schopnosť vidieť o krok vpred,“ navrhuje M. Gerčák. „Samozrejme, otázka, ktorá je hudbou pre uši vášho zamestnávateľa, je ´S čím vám môžem pomôcť?´“

4. Viesť za ručičku budú len šťastlivcov

Môže sa stať, že na úvod dostanete svojho mentora prípadne školiteľa, ktorý zabezpečí úvodný tréning, uvádza možnosť M. Gerčák. „Ale nečakajte, že vás niekto chytí za ručičku a ukáže vám, čo a ako robiť. Ak áno, máte šťastie.“

Sú spoločnosti, ktoré neprideľujú novo nastúpenému zamestnancovi automaticky mentora, respektíve osobu, ktorá ho bude zaúčať. V takýchto prípadoch je podľa K. Javorskej namieste, ak sa zamestnanec informuje, kto sa mu bude venovať, respektíve na koho sa môže obrátiť s otázkami.

Ako však ďalej upozorňuje, pýtanie sa má svoje medze. Noví zamestnanci by nemali byť príliš iniciatívni a pátrať po každej, aj nedôležitej drobnosti a takto na seba upozorňovať. Nadmerná aktivita nie je spočiatku príliš vítaná.

„Nepýtajte sa dvakrát to isté, nové veci si radšej zapisujte,“ navrhuje Ľubomír Dranga zo spoločnosti Appel Counselling. „Pýtajte sa, buďte iniciatívny, ale nepreháňajte to. Iniciatívny blbec je horší ako triedny nepriateľ.“

5. Rád ťa...ehm, rád vás spoznávam

Pri zoznamovaní sa s novými kolegami je podstatné sústrediť sa, upozorňuje R. Sekerka. „Je mylné si predstaviť, že si všetky mená hneď zapamätám, ale treba sa o to maximálne snažiť.“

„Skúste si zapamätať čo najviac mien, prípadne pozícií svojich kolegov, no najmä svojho mentora, ktorý vás bude sprevádzať prvými dňami,“ hovorí V. Ožvoldová.“ Pripravte si zopár viet o sebe, ktorými sa predstavíte. Snažte sa byť čo najmilší ku komukoľvek v organizácii.“

Ako ďalej dodáva, prijatím pozvania na spoločné neformálne stretnutie, napríklad na obed, zapadne nováčik medzi kolektív a firmu oveľa rýchlejšie. Absolvovať s kolegami obed je podľa M. Gerčáka skvelý spôsob, ako si pripraviť pôdu pre čo najlepšie pracovné vzťahy.

Čo sa týka vykania a tykania, vyzýva K. Javorská k obozretnosti najmä manažérov. „Ak som u bývalého zamestnávateľa bola zvyknutá na celoplošné tykanie a dostanem sa do prostredia, v ktorom sa vyká, prvotným navrhnutím tykania, povedzme v prvý pracovný deň, môžem skôr uškodiť sebe než ostatným. Tykanie sa prehadzuje na vykanie komplikovanejšie než naopak.“ Ľ. Dranga odporúča nováčikom tykanie vôbec nenavrhovať.

6. Zmysel pre humor radšej krotiť

„Samozrejme, že záleží aj na tom, na akú pracovnú pozíciu nastupujete,“ dodáva M. Ovčiarková. „Ináč sa kolektívu predstaví top manažér a ináč napríklad asistentka.“

Ako upozorňuje K. Javorská, vtipkovať prvý deň na účet kolegov nemusí byť múdrym rozhodnutím. „Zmysel pre humor prejavujte počas prvých dní v práci s rozumom,“ dodáva M. Gerčák. „ Ste v tíme nový a ešte neviete, akú hranicu nemôžete prekročiť. Vtipnou poznámkou z času na čas nič nepokazíte, ale rehotať sa na ´trapasoch´ kolegov z poslednej vianočnej párty, na ktorej ste mimochodom pravdepodobne ani neboli, nie je úplne vhodné.“

„Ak mám vo firme známeho a chcem sa s ním zvítať, je na mojom rozhodnutí, či je to pre mňa tak dôležité že to musím zrealizovať hneď prvý deň. Pokiaľ áno, mal by som si strážiť čas s ním strávený a nepredebatovať s ním polhodinu pri káve,“ upozorňuje ďalej K. Javorská.

V. Ožvoldová taktiež neodporúča dávať príliš najavo svoje sympatie vedúcemu alebo nadriadenému, kolegovia by to mohli pochopiť, ako prehnanú snahu získať jeho pozornosť.

7. Názory mudrcov nikoho nezaujímajú

Svoj názor na firmu, kolegov a všetkého okolo odporúča Ľ. Dranga si nechať na neskoršie, prvý deň na to nie je ideálny. „Ak vás vyzve vedúci, aby ste vyjadrili svoje názory prvý deň, oddiaľte to na neskoršie s tým, že je ešte príliš skoro.“

Sú spoločnosti, ktoré veľmi deklarujú a vítajú otvorenosť vo vyjadrovaní názorov, vysvetľuje K. Javorská. No v prvý deň, keď ešte zamestnanec nemá identifikované role v skupine, sa mu môže stať, že keď sa zverí so svojím názorom kolegovi, ktorý neformálne zastáva rolu outsidera alebo donášača, môže ho ďalej posunúť, ale už zinterpretovaný sebou. To môže na začiatku veľmi uškodiť. „Tá interpretačná rovina môže byť nebezpečná, keď nemám zmapované prostredie okolo seba.“

Taktiež je dobré, keď zo seba nerobíme mudrcov, respektíve majstrov sveta, a pri každej príležitosti nedeklarujeme, akí sme odborníci a čo všetko máme za sebou. Nasilu na seba upozorňovať, nasilu sa snažiť zaujať a tak zapadnúť do kolektívu nie je dobrý nápad, dodáva K. Javorská.

Nedobre pôsobí ak sa nový zamestnanec chová povýšenecky, cynicky, vychvaľuje sa a zbytočne takýmto spôsobom púta na seba pozornosť svojich kolegov, vystríha M. Ovčiarková.

Rady kolegom, ako by mali svoju prácu robiť lepšie, sú určite cenné, ak to zamestnanec myslí úprimne a chce im pomôcť. Pokiaľ ste nenastúpili na pozíciu audítora, M. Gerčák odporúča si ich aj tak nechať pre seba.

„Je samozrejmé, že každý šéf je nadšený, ak má vo svojom tíme aktívneho a motivovaného zamestnanca. Dajte si ale pozor na úzku hranicu medzi motivovaným a premotivovaným. Nesnažte sa hneď po nástupe na novú pozíciu navrhovať zmeny vo firemných procesoch, interných pravidlách alebo dokonca v stratégii spoločnosti. Možno vás prijali práve nato, aby ste vo firme zmenili niečo, čo nefunguje. Aj tak si však vyhraďte určitý čas na absorbovanie firemnej kultúry a vzťahov, dôkladne zhodnoťte jednotlivé procesy a až potom navrhujte zmeny,“ uvádza príklad M. Gerčák.

8. Minulosť nechať za sebou

Veľmi nevhodné je porovnávanie s predošlým zamestnávateľom, tvrdí K. Javorská. Za najhoršie pritom považuje takzvané “my” ponímanie – “my sme to robili takto” alebo “u nás bola lepšia kuchynka”. Vyjadruje tým svoju pretrvávajúcu identifikáciu s predošlým zamestnávateľom. To je jav bežný pri zmene práce. Nový zamestnanec by sa však mal takýchto tvrdení vyvarovať.

„O svojich bývalých kolegoch a predchádzajúcej firme hovorte v dobrom, ale nie v superlatívoch,“ navrhuje Ľ. Dranga.

9. Hlúposti všemožného druhu podľa možností obmedziť

„Nesnažte sa všetko za každú cenu stihnúť za jeden deň,“ vysvetľuje V. Ožvoldová. „Ostaňte vždy sami sebou, nepretvarujte sa a nepreháňajte. Stanovte si jednoducho osobný cieľ, že prvý deň sa budete sústrediť najmä na prácu.“

Treba si uvedomiť, že prvý deň je takmer vždy zoznamovací, a preto nikto od nového zamestnanca nebude očakávať veľké výkony, myslí si Ľ. Dranga. „Ale každý vás sleduje a vytvára si o vás obraz, ktorý možno budete musieť neskôr prácne opravovať.“

Nevhodné je prvý deň počas pracovnej doby vybavovať si súkromné telefonáty, písať SMS-ky a podobne, upozorňuje M. Ovčiarková.

„V práci sa venujte práci. Súrne osobné telefonáty vybavte cez obedňajšiu prestávku a ostatné počká do večera. A pokiaľ nová pozícia nezahŕňa marketing cez sociálne siete, na Facebook v práci zabudnite,“ odporúča M. Gerčák.

Ako ďalej dodáva, v úvode nového zamestnania nedávajte najavo, že daná práca je pod vašu úroveň. „Aj keby ste mali celý deň len prefocovať alebo aktualizovať databázu, nesťažujte sa.“

„Spomínam si, že jeden náš nový zamestnanec hneď prvý deň zmenil kolegovi nastavenie na monitore,“ zdieľa svoju skúsenosť Ľ. Dranga s tým, že nový zamestnanec dlho v ich spoločnosti nevydržal. „Prvý deň v práci taktiež nenadávajte hneď na východniarov, šéf môže byť zo Stropkova. Nenadávajte ani na Bratislavčanov, šéf môže byť aj z Blavy,“ dodáva s úsmevom.