Euro,Coins
Zdroj: Shutterstock

Slováci preferujú lacnejšie alternatívy

Ako sa bude v tomto roku dariť značkovým tovarom? To je veľkou otázkou. Topmanažéri značkových výrobcov hodnotia vlaňajšok ako úspešný, miera ich optimizmu je však pre najbližšie mesiace najnižšia od roku 2018. Ukázal to prieskum Slovenského združenia pre značkové výrobky (SZZV).

Dáta Štatistického úradu SR mu dávajú za pravdu, tržby im mierne padajú. Maloobchodné tržby v novembri minulého roka dosiahli hodnotu o 1,4 percenta nižšiu ako v rovnakom období pred rokom. O viac ako osem percent klesli tržby v predajniach s tovarom pre domácnosť, ako sú hobymarkety, predajne nábytku alebo spotrebnej elektroniky. Dáta za december 2022 budú k dispozícii až vo februári.

„Situácia s rastúcimi nákladmi domácností sa už niekoľko mesiacov podpisuje na spotrebiteľskom správaní nielen Slovákov.  Údaje o nižších tržbách, ktoré prezentuje štatistický úrad, reálne vidíme aj na tom, že si ľudia odnášajú z obchodov menej tovarov. Zároveň sa deje takzvaný down-trading, čiže prémiovejšie tovary nahrádzajú kupujúci lacnejšími alternatívami,“ objasňuje pre TREND výkonný riaditeľ SZZV Ľubomír Tuchscher.

Rovnako platí, že kúpa takéhoto produktu sa vyslovene odkladá na obdobie, kedy sa daný produkt objaví v akcii. Dá sa očakávať, že pod vplyvom inflácie tieto fenomény budú ešte významnejšie.