Nákup a porovnávanie cien potravín v Maďarskom Gyóri.
Zdražovanie výraznejšie pocítia domácnosti seniorov, nízkopríjmové domácnosti, ale i domácnosti nezamestnaných.
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY

Hľadáme akcie, zľavy a výpredaje tovarov

Vyššie ceny takmer všetkých tovarov a služieb spôsobujú, že Slováci už v súčasnosti nakupujú inak, a hlavne čo lacnejšie. V popredí budú zľavy, akcie a výpredaje.

Nedávny reprezentatívny prieskum pre spoločnosť Home Credit ukázal, že pre výrazné zdražovanie teraz mnohí dávajú do nákupných košíkov menej spotrebného tvaru ako v minulom roku. „Rozhodne menej ho kupuje 29 percent opýtaných, skôr menej ďalších 39 percent. Nijako sa v tomto smere neobmedzujú len 3 percentá ľudí,“ spresňuje pre TREND Michal Fila, hovorca spoločnosti Home Credit pre SR a ČR.

Takmer 45 percent žien a 37 percent mužov by v prípade finančnej núdze začalo nakupovať iba najnevyhnutnejšie potraviny, uvádza spoločnosť Kruk. Potraviny totiž Slovákom ukrajujú z ich nákladov približne pätinu, v prípade bývania ide dokonca o štvrtinu celkových spotrebných výdavkov, konštatuje Eva Sadovská, analytička Wood & Company.

Aj preto sú na ich vyššie ceny spotrebitelia citlivejší. „Zdražovanie výraznejšie pocítia domácnosti seniorov, nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, domácnosti jedného rodiča s deťmi, ale i zdravotne znevýhodnení,“ dodáva analytička.  Ľudia tiež dlhodobo vyhľadávajú nákupy za hranicami, napríklad v susednom Maďarsku a Poľsku, kde dokážu lacno nakúpiť  a niečo aj ušetriť.