Údaje z celosvetovo najväčších pracovných portálov ukazujú, že január je z hľadiska vyhľadávania a návštevnosti pracovných inzerátov najvyťaženejším mesiacom, vysvetľuje britský portál BBC. Platí to ako pre pracovný trh vo Veľkej Británii, v Nemecku či Francúzsku, tak aj pre ten americký aj kanadský.

Prečo radšej december

Zvýšený záujem uchádzačov v januári je značne viditeľný napríklad v porovnaní s decembrom. Hoci ľudia hromadne prečesávajú portály až v januári, zahraničné pracovné agentúry odporúčajú žiadosti posielať už začiatkom decembra.

Ku koncu roka sa väčšine firiem končí zároveň aj hospodársky rok, keď spoločnosti plánujú viaceré firemné zmeny vrátane tých personálnych – snažia sa napríklad zaplniť všetky uvoľnené miesta, aby sa nový rok obišiel bez zbytočných personálnych deficitov. V tomto období tak býva na personalistov často vyvíjaný tlak, aby stihli nájsť vhodného človeka a robili náborové aktivity.

V decembri je zároveň nízka konkurencia zo strany iných kandidátov. Väčšina ľudí už nemá koncom roka záujem hľadať si novú prácu, ale skôr si už plánujú užívať nadchádzajúce sviatočné obdobie a riešia čo najmenej starostí, podotýka na základe skúseností HR manažérov portál Business Insider. Ide tak o obdobie, keď môže kandidát vytŕčať z davu.

Dovolenky, uhorková sezóna a tragické mesiace

„Prvý polrok je tradične najvhodnejším obdobím na hľadanie novej práce,“ hovorí pre TREND.sk Eva Sulovcová z webu Kariera.sk. Firmy si v predchádzajúcom roku nastavili rozpočet a presne vedia, koho hľadajú a koľko vyčlenia na nových zamestnancov.

„Aktuálna situácia na trhu práce však vo všeobecnosti praje tým, ktorí uvažujú o zmene zamestnania. Mnohé firmy hlásia nedostatok zamestnancov, ktorý sa snažia riešiť napríklad aj hľadaním vhodných kandidátov v zahraničí,“ dodáva.

Do obdobia s najnižšími šancami na získanie zamestnania na Slovensku podľa nej patria letné mesiace a záver roka. Leto je tradične spojené s dovolenkami a „uhorkovou sezónou“ a blížiaci sa koniec roka vo väčšine firiem znamená uzávierku a nastavovanie rozpočtov do nového roka, podotýka E. Sulovcová.

„Cez horúce letné mesiace je tiež potrebné počítať s vyššou mierou nesústredenosti ľudí z dôvodu vysokých teplôt alebo zameriavania pozornosti na dovolenku, prípadne počítať treba aj s preťažením pracovníkov, ktorí v práci zastupujú dovolenkujúcich kolegov a nemusia k vám byť najvrúcnejší,“ podotýka psychológ Ľuboš Ďurdiak z personálno-poradenskej agentúry Psychotrend. Rovnako poukazuje na to, že pohovory či výberové konania pred sviatkami bývajú náhlivejšie, tie po sviatkoch bývajú zas poznačené nižším nadšením pre prácu.

Z hľadiska úspešnosti prijatia do novej práce sú tragické mesiace september aj október. Dôvod je jednoduchý – 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa